بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com

۱۹ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۵۹ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 30 آبان 1400

در ادامه دوران رکود بازار، دیروز شاخص های بورس تهران مجددا با افت قابل توجه روبرو شدند. به شاخص کل کاری نداریم! چون همه ما میدانیم که مقیاس خوبی برای وضعیت بازار نیست. اما در شاخص هم وزن، شاهد هستیم که بازار بعد از تکمیل موج 1 صعودی، اکنون در حال تکمیل موج 2 اصلاحی است و این موج نمیتواند طولانی باشد. فقط باید منتظر بمانیم تا این موج اصلاحی کامل شود و بازار قدرت کافی برای شروع موج 3 را پیدا کند. چیزی که از بازار امروز انتظار میرود، یک شروع منفی در ادامه تکمیل موج اصلاحی است. اما به اعتقاد من، نیمه دوم بازار میتواند بهتر باشد. البته که به دلیل عدم اعتماد در بازار، با مثبت شدن بازار، عده ای شروع به فروش میکنند و مجددا نوسان در بازار ایجاد خواهد شد. توصیه من به دوستان این است که اگر واقعا قصد خرید و فروش ندارید، چند روزی روند بازار را دنبال نکنید. اما اگر نقدینگی آزاد دارید و با اصول نوسانگیری نیز آشنا هستید، منفی ابتدای بازار، فرصت خوبی برای این کار فراهم خواهد کرد.  

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۰۰ ، ۰۸:۵۹
حمیدرضا
شنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۴۴ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 29 آبان 1400

مدت ها است که بورس تهران در وضعیت نوسانی قرار گرفته و حرکت خاص و روند سازی در آن شکل نگرفته است. البته که علت آن را همه ما میدانیم که عمده ترین دلیل آن، عدم شفافیت اقتصادی و سیاسی در تصمیمات دولت جدید است و این عدم شفافیت، باعث شده تا کسی نتواند تحلیل درستی از آینده داشته باشد. این عدم شفافیت در کنار عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت که باعث تاییدها و تکذیب های مکرر در حوزه های مختلف شده، کار را برای تحلیل، سخت تر میکند. بنابراین در چنین شرایطی، فعالان بازار مانند جنگجویانی با چشمان بسته!، فقط شمشیر خود را در میدان نبرد، به این سو و آن سو حرکت میدهند و برای بقای خود، تلاش میکنند! این رفتارها با چشمان بسته، باعث شده تا بازار نتواند روند اصلی خود را پیدا کند و نوسانی باشد. قبلا گفته ام که برای ایجاد روند جدید، نیاز به ورود نقدینگی جدید است و افرادی که در بیرون از این میدان نبرد ایستاده اند و در حال تماشای وضعیت جنگجویان وسط میدان هستند، ترجیح میدهند که این نبرد را از خارج گود تماشا کنند و رغبتی به مشارکت در آن ندارند. اینگونه است که حجم و ارزش معاملات هنوز در وضعیت رکود قرار دارد. 

از موارد بالا که بگذریم، بازار امروز نیز نوسانی خواهد بود. بنده اعتقاد دارم که با توجه به وضعیت قیمت های جهانی و رفتار حقوقی های شبه دولتی، بازار چاره ای جز حرکت به سمت نمادهای کوچک بازار ندارد. چراکه این حجم کم نقدینگی، در نمادهای بزرگ شبه دولتی به راحتی ذوب میشود! اما اگر به سمت نمادهای کوچک حرکت کند، شاید بتواند باعث حرکت نسبی آنها بشود و حداقل از این رکود، خلاص شود. نکته مهم در این خصوص این است که نمادهای کوچک بازار، معمولا تحت تاثیر نمادهای اصلی گروه خودروسازی هستند و نمادهای خساپا و خودرو، فعلا متوقف هستند و نحوه بازگشایی این 2 نماد، میتواند در گفته های بالا بسیار موثر باشد. از سوی دیگر، دیشب با افت شدید قیمت نفت، ممکن است جذابیت برخی نمادهای بزرگ در گروه پالایشی و پتروشیمی نیز برای فعالان بازار کم شود و باعث جذب نقدینگی بیشتر در نمادهای کوچک شود!  

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۰۰ ، ۰۸:۴۴
حمیدرضا
چهارشنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۴۷ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 26 آبان 1400

اگرچه شاخص هم وزن در بورس تهران دیروز نیز با رنگ قرمز بسته شد، اما منفی دیروز بازار با توجه به اینکه فروش اوراق بدهی دولتی نیز آغاز شده بود، هم طبیعی و هم بسیار امیدوار کننده بود! در مبادلات دیروز، شاخص هم وزن فقط 926 واحد منفی شد و اگرچه اکثر نمادهای بازار رنگ قرمز داشتند، اما بازار متعادل بود و تقاضای موجود در بازار، اجازه نمیداد تا نمادها به سمت صف فروش حرکت کنند. اینها مواردی است که زمانی رخ میدهد که بازار از لحاظ ذهنی، برا یک حرکت صعودی آماده است و فقط منتظر مبماند تا بهانه خبری آن منتشر شود! اگر بخواهیم از روی نمودار شاخص هم وزن، نقاط برگشتی بازار را حدس بزنیم، باید بگویم که یک محدوده برگشتی در حوالی 380000 و یکی نیز در محدوده 370000 واحد وجود دارد. این در حالی است که اکنون این شاخص در محدوده 383000 واحدی قرار دارد و فاصله زیادی با این نقاط ندارد. پس قاعدتا، زمان زیادی برای شروع موج صعودی بعدی بازار باقی نمانده است. فقط باید صبر کنیم تا حجم معاملات افزایش پیدا کند تا بازار بتواند برای حرکت بعدی خود، انرژی لازم را به دست بیاورد. 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۰۰ ، ۰۸:۴۷
حمیدرضا
سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۴۸ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 25 آبان 1400

دیروز مجددا همزمان با شروع مجدد فروش اوراق دولتی، شاهد عرضه های سنگین در بازار و به تبع آن، منفی شدن شاخص های بورسی بودیم. اما به اعتقاد من، جایی برای نگرانی وجود ندارد و همانطور که در متن افتتاحیه چند روز قبل نیز گفته بودم، اصلاح اصلی بازار به پایان رسیده و اکنون در ریزموج های اصلاحی از موج 5 اصلی قرار داریم. به دوستان توصیه میکنم که پاراگراف آخر متن افتتاحیه روز یکشنبه را مجددا مطالعه کنند تا متوجه شوند الان دقیقا در کجای نمودار قرار داریم! بر همین اساس، انتظار دارم بازار امروز نیز کار خود را با منفی آغاز کند تا اصلاح ریزموج 2 خود را تکمیل کند و خود را برای شروع ریزموج 3 از 5 اصلی، آماده کند. اگر فروش اوراق امروز به پایان برسد، بازار حتی میتواند امروز به تعادل برسد. پس به منفی ابتدای بازار، توجه زیادی نکنید! چراکه تقاضا برای اکثر نمادهای بازار در قیمت های منفی امروز (با توجه به شرایط بنیادی شرکت ها)، وجود دارد. البته که همه نمادها ارزنده نیستند. اما تعداد نمادهای ارزنده، اکنون به مراتب بیشتر است. تنها نکته ای که این روزها باید به آن توجه کنید، حجم و ارزش روزانه معاملات است که باید به صورت تدریجی افزایش پیدا کند و به نقطه ای برسد که توان شروع ریزموج 3 از 5 اصلی را داشته باشد.   

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۰۰ ، ۰۸:۴۸
حمیدرضا
يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۵۳ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 23 آبان 1400

بورس تهران دیروز در پی شوک خبری قیمت گذاری خودرو یا شاید بهتر است بگوییم؛ در پی نمایش کمدی تلخ اقتصادی در بدنه دولت جدید، روز بدی را سپری کرد و بازاری که در حال بازسازی اعتماد از دست رفته بود، مجددا به سمت بی اعتمادی کشیده شد. گاهی درک بعضی چیزهایی که در رسانه ها از سوی مسئولان بلند پایه اقتصادی میبینیم و میشنویم، سخت است! این سختی، نه از باب پیچیده بودن مسائل مطروحه، بلکه از باب تجمع اینهمه بلاهت! در گروهی از افراد است که اکنون، سکان اقتصادی کشور را در دست دارند و از بد ماجرا، ما نیز مسافران آنها هستیم. 

از مورد بالا که بگذریم و در ادامه همان نمایش کمدی تلخ اقتصادی در خصوص صنعت خودروسازی و بعد از آن جنجال خبری در شب جمعه!، اکنون با فروکش کردن آن تب شبانه!، مجددا بحث قیمت گذاری خودرو مجددا مطرح شده و احتمالا تا شب جمعه بعد، ادامه خواهد داشت!!

بازار امروز نیز در ادامه جو منفی حاکم در بازار، قاعدتا پر عرضه خواهد بود. مخصوصا اینکه مجددا بحث فروش اوراق بدیه دولت از سر گرفته شده و قرار است در هفته جاری، به مقدار 10000 میلیارد تومان اوراق در بازار فروخته شود. البته که این مقدار زیادی نیست! اما در جو منفی این روزها و البته عدم شفافیت دولت در این خصوص، بازار را خواهد ترساند. با همه این وجود، و در بین ترس اکثر فعالان بازار، بنده اعتقاد دارم که موج 4 اصلاحی و کثیف! بازار به پایان رسیده است و حتی ریزموج 1 از 5 نیز به پایان رسید و اکنون در ریزموج اصلاحی 2 از 5 قرار داریم و به زودی بازار وارد موج 3 از 5 خواهد شد! پس به هیجانات بازار توجهی نکنید!

    

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۰۰ ، ۰۸:۵۳
حمیدرضا
شنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۳۷ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 22 آبان 1400

در حالیکه بورس تهران با محرک خبری آزاد سازی قیمت خودرو و خروج این صنعت از لیست گذاری دستوری، هفته ای خوب را سپری کرده بود، اما به یکباره در روز پنج شنبه و با دستور رئیس جمهور، هرچه رشته بودیم، پنبه شد! مطابق اخبار منتشر شده، رئیس جمهور فرمودند که تازه در شب جمعه، متوجه بالا رفتن قیمت خودرو شده و سریعا دستور پایین آمدن آن را صادر کرده است! متاسفانه آشفتگی اقتصادی و چند صدایی در دولت به گونه ای است که رئیس دولت ها، یا در صبح جمعه متوجه بالا رفتن قیمت ها میشوند یا در شب های جمعه! چیزی که بدیهی است، اقتصاد را نمیتوان به صورت دستوری هدایت کرد و قبلا، بارها و بارها تبعات زیانبار این کار زشت اقتصادی را دیده ایم. اما همچنان این رفتار زشت اقتصادی ادامه دارد. به اعتقاد من، روسای دولت ها بهتر است شب های جمعه، به بالا رفتن چیزها توجهی نکنند! و اگر هم متوجه بالا رفتن شدند، حداقل در آن زمان، دستوری صادر نکنند! چراکه قطعا آن دستورها، منطقی نخواهند بود! 

از موارد بالا که بگذریم، بازار امروز تحت شرایط اخبار منتشر شده در صنعت خودروسازی قرار خواهد گرفت و روز پر عرضه ای را شاهد خواهیم بود. چراکه این دستورات شبانه، باعث از بین رفتن اعتماد میشود و بازار بورس بدون اعتماد، نمیتواند نقدینگی جذب کند و بدون جذب نقدینگی، رکود در بازار حاکم خواهد شد. البته با همه این تفاسیر و با توجه به ارزندگی قیمت ها در بسیاری از نمادها، در صورتیکه هیجان اولیه بازار در سمت عرضه ها فروکش کند، حتی میتوان به ایجاد تعادل در بازار امیدوار بود. پس از دوستان تقاضا دارم که به جای هیجان، کمی صبر کنند تا هیجان بازار فروکش کند و سپس با تحلیل، اقدام به خرید و فروش سهام کنند.     

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۰۰ ، ۰۸:۳۷
حمیدرضا
چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۲۸ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 19 آبان 1400

ارزش معاملات در بورس تهران در حال افزایش است که نکته خوبی برای بازار است. شاخص هم وزن نیز مجددا به کانال صعودی خود بازگشته است. این روزها، رهبری بازار بر عهده گروه خودروسازی است و مهمترین خبری که میتواند باعث رشد شاخص صنعت خودرو شود، بحث حذف قیمت گذاری دستوری است که گفته میشود به زودی اجرایی خواهد شد و حتی در خبرهای دیشب داشتیم که در جلسه سران قوا، به تصویب رسیده است. بنابراین اگر این خبر صحت داشته باشد، میتوانیم به افزایش تقاضا در این گروه امیدوار باشیم که در نهایت، باعث بهبود جو کلی بازار نیز خواهد شد. بنابراین از نوع معاملات امروز در نمادهای خودرو و خساپا، میتوان به جدی بودن این خبر پی برد! چیزی که از بازار امروز انتظار دارم، یک بازار نوسانی در ساعت اولیه بازار است. در صورتیکه فعالان بازار بتوانند هیجانات خود را کنترل کنند، میتوانیم انتظار داشته باشیم که بعد از یک شروع نوسانی در ساعت اولیه بازار، در نهایت با افزایش تقاضا در بازار روبرو شویم و رنگ سبز در بازار غالب شود. بنابراین از دوستان تقاضا دارم که از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند. 

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۰۰ ، ۰۸:۲۸
حمیدرضا
سه شنبه, ۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۲۹ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 18 آبان 1400

بورس تهران دیروز مطابق انتظار، یک روز نوسانی و منفی به مثبت را تجربه کرد. اگرچه حجم معاملات نسبت به روز یکشنبه کاهش داشت، اما به صورت کلی، از میانگین یکماهه بیشتر بود. به نظر میرسد که برخی پول های ریسک پذیر، در حال ورود به بازار هستند. اما بخش بزرگی از نقدینگی پارک شده در بیرون از بازار، هنوز شهامت ورود مجدد پیدا نکرده و دلیل آن، عدم شفافیت برنامه های اقتصادی و سیاسی دولت جدید است. به نظر میرسد که دولت جناب رئیسی، فعلا قصد دارد تا با حرف درمانی، نقدینگی بازار را کنترل کند و تا کنون، هیچ برنامه عملی برای بهبود وضعیت اقتصاد، اجرا نکرده است! در حقیقت، دولت جدید که اعضای آن از منتقدان اصلی دولت روحانی در خصوص گره زدن اقتصاد به مذاکرات هسته ای بوده اند، اکنون خودشان به نحوی دیگر، در حال انجام همین کار هستند!

از موارد بالا که بگذریم، بازار امروز نیز به صورت نوسانی دنبال خواهد شد. کاری که فعالان بازار باید انجام دهند، فعلا بررسی روند ورود نقدینگی به بازار است. باید ببینیم که آیا حجم معاملات میتواند خود را به بالای محدوده 6000 میلیارد تومان برساند یا خیر؟ چراکه ادامه روند صعودی بازار، به این مهم بستگی دارد.  

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۰۰ ، ۰۸:۲۹
حمیدرضا
دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۳۷ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 17 آبان 1400

دیروز شاهد بازار پر نوسان و البته پر عرضه و تقاضایی بودیم که نتیجه آن، افزایش ارزش معاملات تا بالای 7000 میلیارد تومان بود که بسیار امیدوار کننده است. حجم معاملات دیروز گویای این واقعیت است که برخی پول های پارک شده در بیرون از بازار، بالاخره شهامت ورود پیدا کرد. از سوی دیگر، برخی افرادی که تا امروز در بازار دوام آورده بودند، این افزایش تقاضا را فرصتی برای خروج تلقی کردند تا با زیان کمتر از این بازار خارج شوند. اینکه تحلیل کدام گروه درست است، در آینده مشخص خواهد شد. اما اگر سرعت ورود نقدینگی بیشتر از خروج آن باشد، بازار میتواند راه خود را پیدا کند. این موضوع را نیز حتما در نظر بگیرید که اگر بازار تغییر روند داده باشد، قرار نیست که همه روزهای بازار با رنگ سبز سپری شود و در این مسیر، اصلاحاتی نیز وجود خواهد داشت. اما چیزی که در این بین باید مورد توجه قرار بگیرد، همین ورود نقدینگی است. چراکه بازار بدون ورود نقدینگی جدید، نمیتواند حرکت مثبت موثری داشته باشد. پس این روزها، باید حرکت نقدینگی را زیر ذره بین قرار دهیم. از موارد بالا که بگذریم، در دوئل بین عرضه و تقاضا در بازار امروز، شلیک اول از سوی عرضه کنندگان خواهد بود! اما چیزی که اهمیت دارد، واکنش سمت تقاضا است. در بهترین سناریو، بهتر است که امروز یک بازار منفی به مثبت را شاهد باشیم. اگر این سناریو اتفاق بیوفتد، ادامه بازار حتی تا پایان هفته، تضمین خواهد شد! پس امروز تقابل عرضه و تقاضا را با هم مشاهده میکنیم. 

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۰۰ ، ۰۸:۳۷
حمیدرضا
يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۳۸ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 16 آبان 1400

دیروز بورس تهران برای چهارمین روز متوالی توانست سبزپوش باشد. با رشد حدود 12000 واحدی شاخص هم وزن در روز گذشته، این شاخص مجددا به کانال صعودی خود بازگشت تا کمی از نگرانی ها کاسته شود. دیروز همچنین 550 میلیارد تومان پول از صندوق های با درآمد ثابت خارج شد که بخشی از آن یا شاید همه آن، امروز وارد بازار بورس تهران خواهد شد تا سمت تقاضا امروز نیز برتری داشته باشد! با این حساب، بازار امروز نیز جایی برای نگرانی ندارد. ضمن اینکه باید روند خروج پول از صندوق های ذکر شده را برای امروز و روزهای آینده نیز دنبال کنیم.

نمیدانم از این نکته ای که میگویم، باید خوشحال باشیم یا ناراحت؟! اما قرار است وزیر اقتصاد و مسئولین بورس تهران روز سه شنبه در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند تا در خصوص وضعیت نابسامان بورس تهران، از اقدامات خود دفاع کنند! بر اساس تجربیات گذشته و یک سناریوی نخ نما، مسئولین صدرالاشاره! قاعدتا تلاش میکنند تا در زمان باقیمانده، وضعیت بازار را خوب نشان دهند! بنابراین حداقل تا صبح روز سه شنبه، بازار منفی نداریم! اما سوال اینجاست که اگر وزیر به ظاهر محترم! و دوستان ایشان، به همین راحتی میتوانید دست از کثافت کاری های خود بردارند، پس چرا کار را به جایی رساندند که صدای رسانه های بیگانه هم بلند شود و در نهایت نه برای خیر سهامداران، بلکه برای بستن دهان بیگانگان!، پای خود را از روی گردن سهامداران برداشتند! شکی نیست که دوستان مجلس نشین وزیر اقتصاد نیز، به لطف صدای همان رسانه های بیگانه صدای سهامداران را شنیدند! یا شاید بهتر باشد که جمله را اینگونه بیان کنم که مجلسی ها هم، صدای ما را نشنیدند و آنها نیز صدای بیگانگان را بهتر میشنوند

از موارد بالا که بگذریم، قبلا در خصوص ارزندگی قیمت ها و برتری بازار بورس نسبت به سایر بازارهای رقیب و اهداف بازار تا پایان سال و شروع موج 5 بازار، سخن گفته ایم و نیازی به تکرار مکررات نیست. فقط مانند همیشه از دوستان تقاضا دارم که از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند.  

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۰۰ ، ۰۸:۳۸
حمیدرضا