راهکارهایی جهت طرح استراتژی معاملاتی در بازار سرمایه
نمیتوان هر بار که تغییراتی در استراتژی اعمال شد، معاملات زیادی انجام دهیم تا درک کنیم که بالاخره چه نتیجهای به دست خواهد آمد...
فرض کنید که یک استراتژی جدید را در معاملات به کار گرفتهاید. اول، مقرراتی را تعیین میکنید که بههیچوجه نمیتوانید آنها را در آن معامله نادیده بگیرید و از آنها تخلف کنید. سپس، معاملات را انجام میدهید و تمامی آنها را در دفتر معاملاتی مینویسید. بعد از تعدادی معامله، تمامی معاملات که در آنها از مقررات تخطی کردهاید را مشخص و فیلتر میکنید و سپس، تصویری واقعی و دقیق از عملکرد استراتژی به دست خواهید آورد.
به هنگام ارزیابی عملکرد استراتژیتان باید دو مورد را در نظر داشته باشید :
* استراتژی چطور در بازار پیاده شد؟ و با توجه به شرایط بازار در زمان تحت بررسی، عملکرد را چطور ارزیابی میکنید؟
* چقدر در پیادهسازی استراتژی در بازار در آن بازه زمانی موفق بودهاید؟
فقط بهاینترتیب است که میتوانید به نتایج و تصمیمات دقیق و عاری از احساسات برسید. بعدازاین کار، شما احتمالاً فهرستی از معاملاتی را در مقابلتان خواهید داشت که مقررات را در انجام آنها رعایت کردهاید و میدانید شرایط بازار در قبال استراتژی شما چگونه عمل کرده است.
در اکثر مواقع در بازار سرمایه باعدم قطعیت مواجهیم و تأیید تصمیمات توسط قواعد ریاضی و آماری و تأیید روند کار بر اساس اطلاعات بهدستآمده از دفترچه معاملاتی و نیز محاسبات سادهای همچون انحراف معیار به ما در این راستا کمک شایانی خواهد کرد.
اقداماتی ضروری برای ارزیابی اینکه آیا استراتژی شما سودده است یا خیر:
* استراتژی شما چقدر در شرایط بازار و زمان تحت بررسی موفق بوده است؛
* چه حد در پیاده کردن مقررات استراتژی در بازار در زمان تحت بررسی موفق بودهاید؟
* آیا تفاوت قابلملاحظهای وجود دارد؟ دلیلش چیست؟ تا زمان پیدا کردن دلیل، معاملات را متوقف کنید.