بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com
يكشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰ ب.ظ

میزان اهمیت P/E در انتخاب سهام مناسب

نسبت میان قیمت و سود هر سهم شرکت را نسبت قیمت به سود (یا نسبت پی بر ای) مینامند.

اگر نسبت P/E  یک شرکت بیشتر از شرکت دیگر باشد، نشان دهنده این است که بازار نسبت به سود سهام شرکت در آینده، خوشبین است. پی بر ای یا نسبت قیمت به سود یکی از ابزارهای قدیمی و عموم  پر استفاده به منظور ارزش گذاری سهام است. نسبت P/E  در واقع انتظارات سرمایه گذاران از بازدهی آینده یک سهم را به ما نشان می دهد. به این معنی که یک سرمایه گذار حاضر است به ازای هر ۱ ریال بازدهی که بدست می آورد، چند ریال پرداخت کند. هر چند محاسبه ی پی بر ای بسیار ساده است، اما تفسیر آن عمل دشوار است. در شرایط معینی این نسبت بسیار گویا و در زمان های دیگر کامل” بی معنا است. از این رو ، غالبا” سرمایه گذاران این اصطلح را نادرست به کار می گیرند و درتصمیماتشان بیش از حد لازم به آن وزن می دهند.


تنها به اتکای P/E  سهام نخرید
یکی از پرتکرارترین اشتباهاتی که سرمایه گذاران غیرحرفهای در بورس مرتکب میشوند، خرید و فروشسهام صرف به اتکای پی بر ای بالا یا پایین است. توجه کنید که ارزشیابی سهام تنها با تکیه بر شاخصی چون پی بر ای می تواند ساده انگاری و نادرست باشد.
پی بر ای بالا ممکن است به معنی بیش نمایشی از ارزش سهم باشد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده به سرعت پایین نیاید. ضمنا توجه کنید که حتی اگر ارزش سهمی کمتر از ارزش ذاتی اش باشد، ممکن است ماهها یا حتی سال ها طول بکشد تا بازار ارزش آن را درک کند و قیمت سهم به ارزش ذاتی خود نزدیک شود و این موضوع جزو مواردی است که ممکن است شما را ماه ها یا سالها در دام اینکه بالاخره بازار متوجه ارزش سهام من می شود، بیندازد و به قول معروف شما در ازدواج نادرست با سهم تان از فرصت های بازار بمانید.


درهر صورت تجزیه و تحلیل سهام امری بسیار پیچیده تر از دانستن چند نسبت ساده است. کلیدی برای معمای ارزش گذاری سهام است اما تمام آن نیست. از P/E به عبارت دیگر، گرچه این رو توصیه می شود که سرمایه گذاران برای خرید سهام با خبرگان سرمایه گذاری رایزنی نمایند.


سخن آخر
پی بر ای همه چیز یا به عبارتی حرف آخر را درباره ی ارزش سهم نمیزند؛ اما برای مقایسه ی شرکتهای یک صنعت، کل بازار یا روند تاریخی پی بر ای یک شرکت فایده مند است.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۰۹