بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com

۱۸ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

سه شنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۳۲ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 31 خرداد 1401

با داغ شدن مجدد خبر واگذاری بلوک خودروسازان، دیروز شاهد افزایش تقاضا در این گروه و به تبع آن، افزایش نسبی تقاضا در کلیت بازار بودیم. دیروز همچنین مقداری پول به بازار وارد شد که اگرچه مقدار آن خیلی زیاد نبود، ولی امیدوار کننده است. افزایش دامنه نوسان نیز قرار است از فردا در بازار آغاز شود که این موضوع نیز میتواند به ورود بیشتر نقدینگی به بازار کمک کند. به صورت کلی، بازار بورس تهران هنوز برای سرمایه گذاری جذاب است. اما هنوز اعتماد به صورت کلی به بازار، باز نگشته است و از سوی دیگر، همانطور که بارها و بارها تکرار کرده ایم، عدم وجود چشم انداز روشن از وضعیت اقتصادی و سیاسی و حتی اجتماعی، باعث شده تا فعالان بازار، به شدت احتیاط کنند.

در خصوص بازار امروز نیز انتظار میرود همان شرایط روز گذشته در بازار حاکم باشد و بازاری نوسانی با تمایل به رنگ سبز را شاهد باشیم.   

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۰۱ ، ۰۸:۳۲
حمیدرضا
دوشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۰۹ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 30 خرداد 1401

بازار بورس تهران همچنان مسیر احتیاطی خود را طی میکند غلیرغم جذابیت قیمت ها با توجه به عقب افتادگی از تورم و بازارهای موازی، فعالان بازار ترجیح میدهند نقدینگی جدید به بازار وارد نکنند و همین موضوع باعث شده تا شاهد روندی خنثی و نوسانی در این روزها باشیم. بورس تهران نیاز به محرک جدید برای جذب نقدینگی دارد و قرار بود این محرک از سمت گروه خودروسازی و با واگذاری بلوک خودروسازان و عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا آغاز شود که متاسفانه مانند همیشه، گرفتار سیستم فشل مدیریت دولتی شده است و تا امروز، خبری از آن نیست! البته انتظار دارم با توجه به اعلام وصول استیضاح وزیر صمت در مجلس، خیلی زود خبرهای جدیدی از این موضوعات به بازار مخابره شود!

از موارد بالا که بگذریم، دیروز شاهد انتشار خبری مبنی بر افزایش دامنه نوسان به 7 درصد در فصل تابستان بودیم که به اعتقاد من، اتفاق خوبی است و فعالان بازار باید از آن حمایت کنند. اینگونه اقدامات که در جهت روان سازی و افزایش نقد شوندگی صورت میگیرد، به افزایش شفافیت و جذب نقدینگی بیشتر منجر میشود که برای آینده بازار خوب است. 

در خصوص بازار امروز، انتظار دارم علیرغم نوسانات موجود در بازار، شاهد فشار فروش کمتر و افزایش نسبی تقاضا در بازار باشیم. بنابراین، منفی های ابتدایی بازار، میتواند فرصت های خوبی برای نوسانگیری را فراهم کند.  

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۰۱ ، ۰۸:۰۹
حمیدرضا
يكشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۵۷ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 29 خرداد 1401

شرایط احتیاط، همچنان در بورس تهران جاری است و فعالان بازار از ورود نقدینگی جدید، همچنان میترسند و ریسک پذیرها، فقط تلاش میکنند با سبد سهام فعلی خود، نوسانگیری کنند و ریسک گریزها نیز، ترجیح میدهند همچنان نظاره گر باشند. اتفاقی که این روزها در جریان است، ریزش شدید بازار کریپتو است. برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که با این ریزش، ممکن است که بخشی از پول های خارج شده از بازار کریپتوها، به بورس تهران وارد شود. چون به اعتقاد آنها در طول 2 سال گذشته، مقدار زیادی نقدینگی از بورس تهران به این بازار مهاجرت کرده بود و اکنون زمان برگشت آن نقدینگی است! اما به اعتقاد من، هیچ نقدینگی از آن بازار، به بورس تهران وارد نخواهد شد و فقط میتوان انتظار داشت که پول بیشتری از بورس تهران به مقصد کریپتوها، خارج نشود! البته که همین موضوع نیز برای بورس بازارن قناعت پیشه!، راضی کننده است.

این روزها اقتصاد ایران و جهان، در بحرانی ترین وضعیت خود قرار دارد. در خصوص اقتصاد ایران هم که نیازی به گفتن نیست در چه شرایطی قرار داریم! چون با همه اعضای بدن! آن را درک میکنیم و بدتر از همه، اصرار مسئولین کشور به ادامه راهکارهای اشتباه گذشته است که شرایط را نگران کننده تر میکند.

از موارد بالا که بگذریم، بازار به دلیل اینکه چشم انداز واضحی از آینده ندارد، همچنان در وضعیت نوسانی خود باقی خواهد ماند. حتی میتوانم بگویم که اگر این تورم وحشتناک وجود نداشت، با شرایط فعلی، چاره ای جز سقوط هم نداشت! اما این تورم خانمان سوز در کنار اصلاح قیمت ها در 2 سال گذشته، باعث شده تا حداقل نگران ریزش بازار نباشیم! ممکن است تغییرات اساسی در تیم اقتصادی دولت بوجود بیاید. شاید با تغییر وزیر اقتصاد و وزیر صمت در کنار تغییر وزیر کار، تغییری در شرایط فعلی بوجود بیاورد! هرچند که به اعتقاد من با سیاست قهر با دنیا، اگر همه کابینه نیز به دست افراد حرفه ای سپرده شود، شرایط فعلی تغییر نخواهد کرد!    

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۰۱ ، ۰۸:۵۷
حمیدرضا
شنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۴۱ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 28 خرداد 1401

بورس تهران همچنان در فاز احتیاط است و حجم و ارزش معاملات، کاهش محسوسی نسبت به ماه گذشته از خود نشان میدهد. عدم چشم انداز واضح از نتیجه مذاکرات احیای برجام که باعث آشفتگی اقتصادی شده، شاید مهمترین علت احتیاط فعالان بازار باشد. از سوی دیگر، بازارهای جهانی نیز چشم انداز روشنی ندارند و اقدامات تهاجمی اخیر بانک های مرکزی دنیا در انقباض پولی، اقتصاد جهان را در معرض یک رکود بزرگ قرار داده که همین موضوع باعث شده تا قیمت کومودیتی ها در بازارهای جهانی نیز این روزها، با کاهش همراه شود و شرکت های بزرگ بورس ایران که به قیمت های جهانی وابسته هستند نیز نتوانند با تقاضای مناسب همراه باشند.

از موارد بالا که بگذریم، شاید نقطه امید بازار امروز، گزارش خوب شرکت پالایش بندرعباس باشد که با تعدیل خوب سود و احتمال تعدیلات بیشتر در آینده، شاید بتواند جان تازه ای به بازار امروز بدهد. به هر حال، وضعیت اقتصادی ایران و جهان در ابهام بزرگی قرار دارد و انتظار نداریم در این ابهام، شرایط احتیاط از بازار خارج شود. اما با توجه به جذابیت قیمت ها در بورس تهران به نسبت بازارهای موازی، انتظار ریزش قیمت سهام نیز وجود ندارد!    

۹ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۱ ، ۰۸:۴۱
حمیدرضا
چهارشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۳۴ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 25 خرداد 1401

بعد از یکروز رشد سریع شاخص های بورسی در روز دوشنبه، دیروز مجددا شاهد احتیاط خریداران در بازار بودیم. شاید دلیل اصلی این احتیاط، عقب نشینی رشد قیمت دلار در بازار آزاد بود. اما در نهایت شاخص های بورسی توانستند دیروز را نیز با رنگ سبز به پایان برسانند. چیزی که این روزها میتواند جان تازه ای به بازار بورس تهران بدهد، بحث عرضه بلوک شرکت های خودروسازی است که امیدوارم هرچه سریع تر، نهایی شود. در همین راستا دیروز شایعاتی مبنی بر وجود چند خریدار قوی برای این بلوک ها منتشر شد که باعث شد بازار با وجود فشار فروش، بتواند سطح تقاضای مناسبی را حفظ کند.

از موارد بالا که بگذریم، مهمترین خبر دیروز، شاید عرضه اولیه شرکت تپسی به عنوان اولین شرکت استارتاپی در بازار فرابورس بود. هرچند که افراد حقیقی بازار، سهمی از این عرضه اولیه نداشتند و سهم حقیقی های بازار نیز به صندوق های بازار رسید، اما حضور شرکت های استارتاپی، شاید بتواند طراوت تازه ای به بورس تهران بدهد! البته به شرط اینکه این روند پذیرش، با سرعت بیشتری انجام شود و البته عرضه آنها، به صورت عمومی انجام شود. نه اینکه به صورت توزیع رانت، بین چند صندوق باشد.

موضوع جدیدی برای گفتن نیست. انتظار میرود بازار امروز نیز با رهبری گروه خودروسازی دنبال شود و مثبت و منفی بازار امروز، به رنگ سبز و قرمز نمادهای اصلی گروه خودروسازی بستگی خواهد داشت. 

  

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۰۱ ، ۰۸:۳۴
حمیدرضا
سه شنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۴۰ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 24 خرداد 1401

دیروز بورس تهران توانست با یک حرکت برگشتی قدرتمند، خود را مجددا وارد کانال صعودی کوتاه مدت کند. دیروز همچنین شاهد ورود نقدینگی از سمت حقیقی های بازار بودیم که نشانه خوبی برای بازار است. اگر امروز حجم و ارزش معاملات بتواند بالاتر از 5000 میلیارد تومان به ثبت برسد، میتوان به شروع یک روند صعودی جدید در کوتاه مدت خوشبین بود. به هر حال، بازار بورس تهران امسال از همه بازارهای رقیب،عقب افتاده در حالیکه هنوز وضعیت سوددهی شرکت ها، مناسب است. از سوی دیگر، بازارهای رقیب با رشد بدون وقفه خود در ماه های اخیر، به محدوده های اشباع خرید رسیده اند و سرمایه گذاری در آنها، با ریسک بیشتری همراه است. در چنین شرایطی، طبیعی است که بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه، به بورس تهران سرازیر شود و مجددا تعادل در بین بازارها، ایجاد شود و این عقب افتادگی در بورس تهران نیز جبران شود. البته برای این مهم، بورس تهران نیاز به یک محرک دارد و شاید عرضه بلوک خودروسازان، بتواند این کمبود را جبران کند.

از موارد بالا که بگذریم، انتظار میرود بازار امروز نیز علیرغم نوساناتی که خواهد داشت، روز مثبتی را تجربه کند.   

۱۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۰۱ ، ۰۸:۴۰
حمیدرضا
شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۱۳ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 21 خرداد 1401

بورس تهران در هفته گذشته، روزهای کم رمق و منفی را سپری کرد که در نتیجه آن، شاخص هم وزن حدود 2 درصد ریزش کرد. این در حالی بود که ارزش معاملات نیز به پایین ترین سطح خود از حوالی اسفندماه سال گذشته رسید. ریسک های اجتماعی و سیاسی، مهمترین دلیل احتیاط فعالان بازار در این روزها است. در نتیجه افزایش ریسک های مطرح شده، شاهد هجوم نقدینگی به سمت بازارهای موازی از قبیل بازار طلا و ارز بودیم و هفته گذشته، این بازارها با افزایش تقاضا و حجم معاملات روبرو شدند. درست برعکس بورس تهران. از سوی دیگر روز چهارشنبه، شورای حکام سازمان ملل، قطعنامه خود را با حداکثر آراء بر علیه ایران صادر کرد که باعث تلاطم بیشتر در بازارهای موازی شد و باید ببینیم فعالان بازار بورس، چه واکنشی به آن نشان خواهند داد. به هر حال، بورس تهران به اخبار برجامی حساس است و اتفاقا این روزها حساسیت آن، در بالاترین سطح قرار دارد! بنابراین انتظار میرود که حداقل شروع بازار، پر نوسان و با فشار فروش همراه باشد. تنها نقطه امیدی که وجود دارد این است که قیمت ها، در محدوده های حمایتی قرار دارند و همین موضوع ممکن است که باعث شود تا ریزش در بازار صورت نگیرد! البته فقط میتوانیم امیدوار باشیم که این سناریو محقق شود. چون فعالان بورس تهران با همه ادعایی که دارند!، همیشه نشان داده اند که درک درستی از ارزش ذاتی سهام خود ندارند و این جو بازار است که همیشه بر آنها حاکم بوده است.      

۷ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۰۱ ، ۰۸:۱۳
حمیدرضا
چهارشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۰۷ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 18 خرداد 1401

دیروز علیرغم اینکه بازار متعادل بود و دیگر خبری از فشار فروش نبود، شاهد معاملات کم رمقی در کل بازار بودیم به گونه ای که حجم و ارزش معاملات، حتی به 4000 میلیارد تومان هم نرسید. در خصوص علل این من رمقی بازار در روزهای قبل صحبت کرده ایم و تا زمانیکه برخی مسائل مهم سیاسی حل نشود، بازار شهامت شروع رالی جدید را نخواهد داشت. هرچند که همه به ارزندگی بازار در این قیمت ها، اتفاق نظر دارند. 

امروز قرار است موضوع هسته ای ایران در شورای حکام سازمان ملل مورد بررسی قرار بگیرد و احتمالا یک قطعنامه علیه ایران صادر شود. البته که این مورد به خودی خود، چیز خطرناکی نیست! و فارغ از اسم ترسناک شورای حکام و عبارت قطعنامه، نهایتا یک بیانیه صادر خواهد شد که از ایران میخواهد تا سریع و فوری، همکاری های لازم را با آژانس بین المللی انرژی اتمی، مبذول بدارد! و این بیانیه یا قطعنامه، ضمانت اجرایی خاصی نیز ندارد! اما عدم توجه ایران به این قطعنامه، میتواند بهانه را برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت فراهم کند که این موضوع، واقعا ترسناک است!

از موارد بالا که بگذریم، انتظار میرود بازار امروز نیز به صورت کم رمق و البته متعادل پیگیری شود. احتیاط در رفتار فعالان بازار، مشهود خواهد بود.

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۰۱ ، ۰۸:۰۷
حمیدرضا
سه شنبه, ۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۴۰ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 17 خرداد 1401

ریسک های سیاسی باعث شده تا فعالان بازار، احتیاط خود را بیشتر کنند. در هیمن راستا، برخی از افراد نسبت به تسویه اعتبار خود اقدام میکنند و همین موضوع باعث ایجاد فشار مضاعف فروش در بازار شده است. البته با اصلاح عمیقی که دیروز در بازار اتفاق افتاد، مجددا قیمت ها به محدوده حمایتی خود رسیده اند و حداقل میتواند از فشار فروش، کاسته شود. اما دیروز نیز خدمت دوستان گفتم که بدون رفع مشکلات سیاسی، بورس تهران با وجود ارزنده بودن، نمیتواند مسیر صعودی خود را طی کند. به هر حال، همه ما میدانیم که پول، ترسو است و جاییکه خطر باشد، از آنجا فرار میکند!

فردا قرار است شورای حکام سازمان ملل در خصوص پرونده هسته ای ایران، تشکیل جلسه بدهد و نتیجه آن، اهمیت زیادی برای فعالان بورس تهران دارد. امیدواریم این جلسه، ختم به صدور قطعنامه علیه ایران نشود!  

از موارد بالا که بگذریم، انتظار میرود بازار امروز نیز کار خود را با فشار فروش آغاز کند. اما فشار فروش امروز، کمتر از روز گذشته خواهد بود. با توجه به اینکه منفی های ابتدای بازار امروز، قیمت ها در برخی نمادهای مهم بازار را به محدوده های حمایتی نزدیک میکند، انتظار میرود که افراد ریسک پذیر، با دید نوسانگیری، مقداری نقدینگی وارد بازار کنند و باعث تعادل در بازار شوند و البته بازاری نوسانی را شکل دهند. 

۸ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۰۱ ، ۰۸:۴۰
حمیدرضا
دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۴۰ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 16 خرداد 1401

بازار بورس تهران این روزها با نوسان همراه است و علیرغم وجود برخی محرک ها برای صعود بیشتر، فعالان بازار ترجیح داده اند تا احتیاط را چاشنی کار خود قرار دهند. در چنین شرایطی، تاثیر مسائل سیاسی نسبت به مسائل اقتصادی، اهمیت بیشتری پیدا میکند. به هر حال، اگر اوضاع سیاسی کشور (هم داخلی و هم خارجی) به درستی پیش نرود، اقتصاد هم نیمتواند به خوبی عمل کند و مطمئنا بر سود آینده شرکت ها، اثر خواهد داشت و فعالان بازار به این مسائل نیز توجه میکنند. ضمن اینکه در کنار مسائل، مشکلات ناشی از سوء مدیریت و قطعی آب و برق صنایع و 1001 مشکل ریز و درشت دیگر نیز، بر سر راه صنایع قرار دارد که متاسفانه مدیریت ضعیف دولت رئیسی نیز مزید بر علت شده است. با این حال، اگر مشکل سیاسی حادی بوجود نیاید، بورس تهران هنوز ارزنده ترین محل برای سرمایه گذاری است. به هر حال، بحث ارسال پرونده ایران به شورای حکام سازمان ملل مطرح است و این موضوع، قطعا فعالان بازار را خواهد ترساند!

از موارد بالا که بگذریم و فارغ از مشکلاتی که در بالا مطرح کردم، بورس تهران هنوز راه زیادی برای صعود دارد و این موضوع، فقط و فقط در گرو آرامش سیاسی کشور است.    

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۰۱ ، ۰۸:۴۰
حمیدرضا