بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com

۱۷ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۳۵ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 28 مهر 1400

دیروز شاخص هم وزن با رشد 4300 واحدی، بخش دیگری از افت روزهای قبل را جبران کرد و این شاخص اکنون در نزدیکی 400.000 واحدی قرار گرفته است. مقاومت پیش روی این شاخص، محدوده 414.000 واحد است و محدوده حمایتی را میتوانید جایی حوالی 380.000 واحد در نظر بگیرید. با توجه به اشباع فروش در قیمت ها، به نظر میرسد که کف حمایتی ذکر شده برای شاخص هم وزن، قابل اتکا باشد و از استحکام قابل قبولی برخوردار باشد. بنابراین، وضعیت بازار به ترسناکی نیست که فعالان بازار به آن واکنش منفی نشان میدهند! فقط کمی زمان نیاز است تا برخی موارد مبهم، آشکار شود تا بازار بتواند راه خود را پیدا کند. رنگ سبز بازار دیروز در حالی اتفاق افتاد که حجم معاملات همچنان کم بود. اما کاهش قیمت ها، باعث شده تا فروشندگان نیز در بازار، کمتر شوند. نه اینکه در بازار فروشنده نداشته باشیم. اما تعداد زیادی از فروشندگان، راضی به فروش در قیمت های پایین نیستند. همین موضوع باعث میشود تا با ورود اندک نقدینگی به بازار، شاهد رنگ سبز در بازار بشویم. برای امروز نیز انتظار دارم بازار همین حالت نوسانی رو به مثبت خود را ادامه دهد و احتمالا شاخص هم وزن امروز بتواند خود را در بالای محدوده 400.000 واحد تثبیت کند تا افت هفته قبل را جبران کرده باشد.     

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۰۰ ، ۰۸:۳۵
حمیدرضا
سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۴۳ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 27 مهر 1400

روزهای نوسانی بورس تهران سپری میشود و در این میان، مدیران سازمان بورس نیز با دخالت در قیمت برخی نمادهای شاخص ساز، باعث ایجاد بی اعتمادی بیشتر میشوند. دیروز در حالی که تقریبا 73 درصد از کل نمادهای بازار منفی بود، در نهایت به لطف چند نماد بزرگ، شاخص کل سبز شد. موضوعی که تاکید میکند باید فرمول در شاخص کل، اصلاح شود. البته که در این خصوص، گوش شنوایی وجود ندارد. بنابراین به فعالان بازار توصیه میکنم خودشان این شاخص غیر واقعی را تحریم کنند و در عوض از شاخص هم وزن برای تحلیل خود استفاده کنند. البته که فرمول شاخص هم وزن نیز مشکلاتی دارد. اما بزرگترین ایراد شاخص کل را اصلاح کرده است و بنابراین، قابلیت اتکای بیشتری دارد. نیازی به گفتن نیست که کسی نمیتواند ارزندگی قیمت ها در بازار را انکار کند. بنابراین صحبت کردن در این خصوص، تکرار مکررات است و از آن عبور میکنیم. با نگاهی به گزارشات شرکت ها نیز متوجه میشویم اوضاع سودآوری شرکت ها نیز در بسیاری از نمادها، در وضعیت مطلوب قرار دارد و به غیر از تعداد محدودی شرکت، تقریبا همه چیز آرام است! فقط کسی خوشحال نیست!:) 

از موارد بالا که بگذریم، با توجه به وضعیت نمودار در شاخص هم وزن و قرار گرفتن اندیکاتورها در وضعیت اشباع فروش، قاعدتا باید شاهد کاهش عرضه ها در بازار باشیم. فقط باید ببینیم که وضعیت تقاضا امروز به چه صورت خواهد بود. چیزی که از بازار امروز انتظار میرود، یک بازار نوسانی با برآیند مثبت در انتهای بازار است.  

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۰۰ ، ۰۸:۴۳
حمیدرضا
دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۵۱ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 26 مهر 1400

بورس تهران در شرایط عدم اعتماد و عدم اطمینان قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا همین اندک نقدینگی موجود در بازار نیز، به درصدهای کم نوسانگیری راضی باشند. با نگاهی به معاملات 2 روز گذشته متوجه میشویم حدود 500 میلیارد تومان در روز شنبه به بازار وارد شده و دقیقا همین مقدار در روز یکشنبه، از بازار خارج شده است. به بیان دیگر، مقداری نقدینگی برای کسب سود نوسانی یکروزه وارد بازار شده و در روز بعد، از بازار خارج شده است. اینکه ذهن بازار به نوساناتی به این کوچکی راضی شده، نشان از بی اعتمادی است! نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که این روزها فعالان بازار، شرایط این روزها را با سال 1392 مقایسه میکنند. در این خصوص باید بگویم که این مقایسه درست نیست. چراکه وضعیت قیمت دلار و شرایط سیاسی امسال را نمیتوان با آن دوره مقایسه کرد. دوستان عزیز به خاطر دارند که اگر در آن سال ها، یک رکود 4 یا 5 ساله اتفاق افتاد، به این دلیل بود که شرایط سیاسی و انتظارات از گفتگوهای میان ایران و آمریکا و در نهایت برجام، به گونه ای بود که دولت و بانک مرکزی اگر جلوی ریزش هیجانی قیمت دلار را نمیگرفتند، شاید مردم همیشه در صحنه!، راضی به فروش دلارهای خود به قیمت های قبل از سال 1357 میشدند! اما حالا شرایط انتظاری جامعه را با سال 1392 مقایسه کنید و خودتان پاسخ را خواهید دریافت. از موارد بالا که بگذریم، بازار بورس تهران همچنان با اختلاف زیاد، ارزنده ترین بازار در بین سایر بازارها است و اگر شرایط سیاسی ملتهب نشود، قطعا بازدهی خوبی در انتظار فعالان بازار بورس خواهد بود. 

از موارد بالا که بگذریم، شرایط نوسانی بازار در این هفته نیز ادامه پیدا خواهد کرد و انتظار دارم طی این هفته، بخشی از ریزش بازار در هفته گذشته، جبران شود.    

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۰۰ ، ۰۸:۵۱
حمیدرضا
يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۳۶ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 25 مهر 1400

دیروز شاخص هم وزن توانست حدود 9000 واحد از افت روزهای قبل خود را پس بگیرد و مجددا به کانال 400.000 واحد بازگشت. البته تغییر خاصی در حجم و ارزش معاملات صورت نگرفت و فقط قیمت ها به جایی رسیده بود که واقعا ارزش فروش خود را از دست داده بود! اما با این حال، دیروز حدود 500 میلیارد تومان پول جدید به بازار وارد شد. گزارش ها حاکی از این است که هزاران میلیارد تومان نقدینگی پارک شده در حساب کارگزاری ها وجود دارد که با توجه به اینکه هنوز به بازارهای موازی کوچ نکرده اند، یعنی قصد ورود مجدد به همین بازار را دارند. فقط میخواهند از جو منفی حاکم در بازار نهایت استفاده را ببرند. اگر سهامداران فعلی، کمی ذکاوت از خود نشان دهند، آنها را مجبور خواهند کرد تا هزینه بیشتری برای بازگشت مجدد به بازار پرداخت کنند! متاسفانه عدم وجود شناخت و تحلیل در بازار، باعث شده تا خشک و تر با هم بسوزند. این عدم شناخت، باعث میشود که اگر کسی سهمی را خریده، به ارزش ذاتی آن سهم واقف نباشد و به همین دلیل با اندک جو منفی در بازار، اقدام به فروش میکند. در صورتیکه همین افراد در بازارهای دیگر، به این سادگی ها فروشنده نمیشوند. چراکه در بازارهای فیزیکی، کاملا به ارزش کالایی که خریده اند، آگاه هستند و به همین دلیل، تحت تاثیر جو منفی آن بازارها قرار نمیگیرند.

از موارد بالا که بگذریم، بازار امروز شروعی مثبت خواهد داشت. اما در ادامه، کمی افزایش عرضه خواهیم داشت که البته جایی برای نگرانی نیست. به اعتقاد من در هفته جاری، بازار میتواند افت هفته گذشته خود را جبران کند. 

۴ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۰۰ ، ۰۸:۳۶
حمیدرضا
شنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۴۰ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 24 مهر 1400

شاخص هم وزن، حمایت محدوده 415.000 خود را از دست داد و اکنون در محدوده 392.000 واحد قرار دارد. نزدیکترین و مهمترین حمایت شاخص هم وزن، اکنون محدوده 380.000 واحد است. در خصوص ارزندگی بازار، قبلا صحبت کرده ایم. همه ما میدانیم که مشکل بازار، ارزندگی سهام نیست. بلکه آشفتگی است که در بدنه مدیریت سازمان بورس وجود دارد. رفتارهای سلیقه ای ناظران بازار نیز به این آشفتگی افزوده است و بدترین قسمت آن، این است که جایی برای رسیدگی به تخلفات مدیران سازمان بورس و ناظران بازار، وجود ندارد. از موارد بالا که بگذریم، موضوع جدیدی برای گفتن نیست. جو منفی همچنان در بازار حاکم است. ولی افت قیمت ها به جایی رسیده که برای بسیاری از فعالان بازار، دیگر توجیهی برای فروش وجود ندارد. بنابراین اگر سمت عرضه از فروش خود منصرف شود، میتوان انتظار داشت که با اندک تقاضا، حداقل بازار به تعادل برسد. بنابراین، اگر سرمایه گذار میان مدت هستید، نیازی نیست که بازار را هر روز دنبال کنید. اما افراد نوسانگیر، این روزها باید فعالیت خود را بیشتر کنند. چون موارد زیادی برای نوسان مخصوصا در این هفته در بازار بوجود خواهد آمد.    

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۰۰ ، ۰۸:۴۰
حمیدرضا
چهارشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۵۱ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 21 مهر 1400

شاخص کل هم وزن، دیروز یکی از بزرگترین ریزش های تاریخ خود را تجربه کرد. چیزی که دیروز در بورس تهران مشهود بود، بی صاجب بودن آن بود! این جمله به مفهوم دخالت مدیران سازمان در قیمت ها نیست. بلکه اگر ارکان سازمان بورس هر کدام به اندازه 10 درصد از وظایف خود را انجام میداند، هرگز چنین روزهایی را در بورس تهران نمیدیدیم! نیازی به توضیح نیست که از چه وظایفی صحبت میکنم و تقریبا همه ما آن ها را میدانیم. وزیر اقتصاد نیز که زمانی منتقد جدی ریزش بورس در دولت روحانی بود و صحبت از فرود آرام میکرد، گویا در مفاهیم سقوط و فرود دچار ابهام شده و به اعتقاد من، بد نیست از روی این 2 کلمه، 10 بار بنویسد!

از موارد بالا که بگذریم، جو بازار به شدت منفی است و در حالیکه بازار از لحاظ بنیادی در شرایط مناسبی به سر میبرد، اما این جو منفی باعث شده تا سرمایه های جدید، شهامت ورود به بازار را نداشته باشند. البته ریزش قیمت ها و جذابیت آن باعث شد تا دیروز علیرغم جو منفی و رنگ قرمز غالب در بازار، حدود 1000 میلیارد تومان به حجم معاملات اضافه شود. اما بخش عمده ای از نفدینگی بازار در اختیار صندوق ها است و این صندوق ها نیز که با کمک تبلیغات دولتی و با فریب اینکه مردم عادی باید پول خود را به این صندوق ها بسپارند و از ورود مستقیم به بازار بورس پرهیز کنند، اقدام به جذب نقدینگی های خرد میکنند و مدیران این صندوق ها که مثلا حرفه ای بازار هستند!، این پول ها را به جای خرید سهام، تبدیل به اوراق دولتی میکنند تا این بده بستان بین آنها و دولت ادامه داشته باشد. در حقیقت این خبره نماها، به جای مردم، پول آنها را در بانک سپرده میکنند!  

۴ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۰ ، ۰۸:۵۱
حمیدرضا
سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۴۸ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 20 مهر 1400

بازار بورس تهران دیروز را نیز به صورت نوسانی دنبال کرد. شاخص های بورس نیز با تغییر اندک، در نهایت به محدوده های ابتدایی خود باز گشتند و تغییر محسوسی در این شاخصها رخ نداد. از سوی دیگر، حجم معاملات نیز اندک بود و نکته مهمتر اینکه در فرابورس، تقریبا همه نقدینگی به سمت خرید اوراق دولتی سرازیر شده است! در حقیقت، انگار دولت جدید از روز اول، حفره دعا! را پیدا کرده و قصد دارد همه کسری بودجه خود را از بازار بورس تامین کند و احتمالا یا فعالان بازار را نادیده گرفته یا اینکه تصور میکند که فعالان بازار، هنوز مشکلات بازار بورس را به گردن دولت گذشته می اندازند! برخی دیگر مسائل نیز وجود دارند که باعث شده تا بازار نتواند خود را از این شرایط بد رها کند. مثلا بازارگردانی های بد و بدون نظارت، یکی از همین موارد است. متاسفانه ساختار سازمان بورس نیز به گونه ای است که نه به مدیران سازمان بورس نظارتی است و نه آن مدیران به وظیفه اصلی خود می پردازند. شکایات سهامداران در خصوص جرم های مکشوفه نیز به اپراتورهای انسانی ربات گونه ای! متصل میشود که به اعتقاد من، سیستم اپراتور هوشمند شرکت گوگل، بسیار بسیار بهتر از این افراد به امور مربوطه رسیدگی میکنند! که برآیند این آشفتگی و سوء مدیریت و نظارت، چیزی میشود که به آن بورس تهران میگویند!

از موارد بالا که بگذریم، بازار امروز همان شرایط نوسانی روزهای قبل را تجربه خواهد کرد و همانطور که قبلا نیز بیان کرده ام، برای رهایی از این شرایط نوسانی، بازار نیاز به یک شوک خبری مهم و تاثیرگذار دارد. 

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۰۰ ، ۰۸:۴۸
حمیدرضا
دوشنبه, ۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۳۷ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 19 مهر 1400

در متن افتتاحیه اول هفته، یک محدوده حمایتی و مقاومتی برای شاخص هم وزن مشخص کرده بودم. اگر به خاطر داشته باشید، محدوده حمایتی 414000 واحد و محدوده مقاومتی، حوالی 480000 واحد بود. دیروز با ریزش 5800 واحدی شاخص هم وزن، این شاخص اکنون به محدوده 414000 واحدی رسیده است که مهمترین حمایت برای این شاخص محسوب میشود. چیزی که برای بازار امروز انتظار دارم، واکنش بازار به این محدوده حمایتی است. با نگاهی به RSI در شاخص هم وزن، متوجه این حمایت در RSI نیز میشویم و این تقارن در حمایت ها، احتمال واکنش مثبت بازار برای امروز را بیشتر میکند. بنابراین و با توجه به تاکیدات روزهای گذشته در خصوص تخصیص بخشی از دارایی برای نوسانگیری، دوستانیکه نقدینگی لازم برای نوسانگیری دارند، میتوانند از این فرصت استفاده کنند. مخصوصا اینکه بازار امروز با توجه به جو منفی حاکم در بازار، کار خود را با منفی آغاز خواهد کرد و منفی های ابتدای بازار، فرصت های خوبی برای نوسانگیری ایجاد میکند. با توجه به موارد ذکر شده در بالا، انتظار دارم با تقاضایی که امروز در بازار ایجاد میشود، ضمن طی کردن یک روز نوسانی، از فشار فروش بازار نیز کاسته شود و رنگ سبز در بازار، غالب شود.     

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۰۰ ، ۰۸:۳۷
حمیدرضا
يكشنبه, ۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۲۸ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 18 مهر 1400

بورس تهران همچنان در فاز نوسانی است و همانطور که در متن افتتاحیه دیروز نیز گفته بودم، تا زمانیکه شاخص هم وزن از محدوده 480000 واحد عبور نکند، عملا وارد روند جدیدی نمیشویم. حجم و ارزش معاملات نیز به گونه ای است که فاز نوسانی بازار را تایید میکند. به هر حال، دولت جدید هنوز سیاست های اقتصادی خود را به صورت واضح اعلام نکرده و از سوی دیگر، سیاست های خارجی و برجام نیز هنوز نامشخص است و هر روز خبرها و اظهار نظرهای تازه ای از سوی مسئولین اقتصادی و سیاسی کشور منتشر میشود که گاها ضد و نقیض است! این مسائل باعث شده تا فعالان بازار نتوانند تصمیم قاطعی برای ورود نقدینگی خود بگیرند و با همین نقدینگی موجود، فعلا ترجیح میدهند تلاش کنند تا شاید بتوانند نوسانگیری کنند. همین موارد باعث شده تا بازار کار خود را با یکروز مثبت و 2 روز منفی ادامه دهد و البته بالعکس! بنابراین، تا زمانیکه محرک خبری مهم و پایداری و قابل اتکایی به بازار مخابره نشود، شرایط بازار به همین صورت خواهد بود. پس این روزها، فقط در صورتیکه در لیست افراد نوسانگیر بازار قرار دارید، میتوانید بازار را دنبال کنید و به دنبال نوسانات آن بگردید. در غیر اینصورت، نیازی نیست که حتی پیگیر روند بازار باشید. 

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۰۰ ، ۰۸:۲۸
حمیدرضا
شنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۲۲ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 17 مهر 1400

شاخص هم وزن بورس تهران که بیانگر روند کلی بازار است، اکنون در محدوده 427000 واحد قرار دارد. تا زمانیکه این شاخص بالای محدوده 414000 واحد باشد، جایی برای نگرانی نیست و تا زمانیکه از محدوده 480000 واحد عبور نکند، روند جدید صعودی نیز شکل نمیگیرد. پس اگر بازار را دنبال میکنید، یک استراتژی نیز برای خود تعیین کنید و تکلیف خودتان را با بازار مشخص کنید. افرادی که دید میان مدت و بلند مدت دارند که تکلیف برایشان مشخص است و نیازی به دنبال کردن روزانه بازار ندارند. اما آن عده از دوستان که دید کوتاه مدت و نوسانی دارند، باید 2 موضوع را برای خود روشن کنند. اول اینکه نوسانگیری اصولی دارد که باید با آن آشنا باشند. دوم اینکه تا زمانیکه بازار در این محدوده ای که در بالا ذکر کردم قرار دارد، قاعدتا باید سهم سبد خود از نوسانگیری را افزایش دهند. چراکه وضعیت بازار، هنوز رنج و نوسانی است و در چنین شرایطی، باید آن بخشی از سبد خود که برای نوسانگیری کنار گذاشته اید را بیشتر کنید! دوستان زیادی در این خصوص سوال میکنند که مثلا چند درصد سبد باید برای نوسانگیری در نظر گرفته شود. این موضوع کاملا به قدرت ریسک پذیری شما بستگی دارد. اما نسخه ای که بتوان آن را برای عموم تجویز کرد این است که نباید از 50 درصد سبد شما تجاوز کند! پس اگر فردی با قدرت ریسک پذیری بینهایت! هم هستید، نهایتا 50 درصد از سبد خود را به این کار اختصاص دهید. البته در خصوص سبدهای کوچک، نظری ندارم! 

از موارد بالا که بگذریم، حال عمومی بازار خوب است و جایی برای نگرانی نیست. از لحاظ بنیادی نیز، نمادهای زیادی در بازار دیده میشود که ارزش خرید دارند. پس میتوان انتظار داشت که همچنان تقاضا برای ورود نقدینگی به بازار وجود داشته باشد. اما برای اینکه بازار وارد روند صعودی جدید شود، نیاز به یک شوک خبری دارد. همچنان اعتقاد دارم که عرضه خودرو در بورس کالا در صورتیکه نهایی و اجرایی شود، شاید همان شوک خبری باشد که بازار منتظر آن است! 

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۰۰ ، ۰۸:۲۲
حمیدرضا