بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com

۲۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۰۴:۱۸ ب.ظ

غلبه بر ترس سهامداران - قسمت اول-

شاید مهمترین دلیل هر فردی برای ورود به بازارهای مالی از جمله بازار سهام کسب درآمد و چند برابر کردن سرمایه طی مدتی مشخص باشد  با این وجود در بسیاری از مواقع احساسات فردی و جمعی معامله گران بر روی این ذهنیتها تأثیر می گذارد و کمی تصمیمگیری در شرایط مختلف را دشوار می کند!

ترس پدیده ای است که همواره و در همه مقاطع زندگی همراه ما بوده است. ترس و طمع به عنوان دو عامل مهم، اصلی ترین موانع برای کسب سود دلخواه در بازارهای مالی هستند.

 

اما ما معمولا از چه چیزهایی میترسیم؟

طبیعت ما آدمها به گونه ای است که ا نگار از همه چیز ترس داریم! چه اتفاقات کوچک باشند و چه مسائل بزرگ! ما از شکست میترسیم! ما از تصمیمات اشتباه احتمالی خودمان میترسیم! حتی اگر تصمیم درستی هم بگیریم، (تا زمان رسیدن به نتایج) باز هم میترسیم!

ما از ناشناخته ها میترسیم و از آن جایی که آینده بازار به طور حتمی قابل پیشبینی نیست، از آینده بازار میترسیم! ما از خبرها میترسیم و از بیخبر ماندن هم میترسیم! ما از شکست و در نتیجه آن از دست رفتن پول و اعتبار خودمان میترسیم!

اما آیا این ترسها واقعی هستند؟ آیا ما حق داریم که بترسیم؟!

واقعیت این است که ترس یک حس قوی فلج کننده است که ما در بیشتر مواقع دوست داریم از آن فرار کنیم. نتیجه فرار کردن از ترسها، کم شدن اراده و اعتماد به نفس ماست و هرچقدر که اراده و اعتماد به نفس در ما ضعیفتر شوند، از چیزهای بیشتری خواهیم ترسید! و این فرایند در طول زندگی ما تکرار می شود

اما چگونه می توانیم جلو ی ترسها را بگیریم؟

در واقع هیچ کدام از ما از گذشته خودمان نمی ترسیم مگر آنکه در گذشته جریانی وجود داشته باشد که به امروز و آینده ما گره خورده باشد. در واقع چیزی برای ترسیدن در گذشته وجود ندارد، اگر هم ترسی از گذشته باشد، احتمالا ترسیدن از تبعات آن در آینده است، پس همه ترس ما مربوط به آینده و اتفاقاتی است که هنوز رخ ندادند.

 

نکته ای که مهم است و باید به آن توجه کنیم این است که "در حال حاضر" و در "زمان حال" هیچ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد، چرا که ما قادریم (در زمان حال) هر اتفاقی را با تصمیمگیری درست و اجرای آن، تحت کنترل خودمان داشته باشیم.

 ما نه بر روی گذشته و نه بر روی آینده کنترلی نداریم! ما از آینده میترسیم چون ممکن است اتفاق بدی در آن زمان برای ما رخ بدهد (درصورتی که هنوز رخ نداده!( پس چیزی که باید برای ما مهم باشد، تصمیمات فعلی ماست که میتواند نگرانی ما در مورد آینده را کاهش بدهد

 

اما حقیقت این است که بسیاری از اتفاقات آینده غیرقابل پیش بینی اند و تحت کنترل ما نیستند. ما به عنوان یک سرمایه گذار و معامله گر باید احتمالات مختلف را بررسی کنیم و برای هر احتمال یک سناریو از پیش تعیین شده داشته باشیم؛ تا ریسک سرمایه گذاری و معاملات خودمان را کاهش داده و به حداقل برسانیم.  پس با استفاده از همین احتمالات و بررسی دقیق آنها، میتوانیم به گونه ای برنامه ریزی کنیم که حتی در بدترین شرایط هم اوضاع بر وفق مراد ما باشد!

توجه کنید که قرار نیست ما آینده را به طور 100% پیشبینی کنیم. هیچ کس نمیتواند این کار را بکند! فقط کافی است احتمالات مختلف را بررسی کنیم و خودمان را برای آنها آماده کنیم و پای تصمیم و استراتژی خود بمانیم...

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۹ ، ۱۶:۱۸
خانم منافی
دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۱۷ ب.ظ

قرارداد اختیار معامله

 

قرارداد اختیار معامله، قراردادی است که در آن یک طرف معامله )خریدار قرارداد) با پرداخت مبلغ معینی این اختیار را به دست می آورد که چنانچه تمایل داشت در تاریخ مشخصی در آینده کالای مشخصی را به قیمت مشخص با طرف دیگر قرارداد  )فروشنده( معامله نماید. فروشنده قرارداد در صورت درخواست خریدار قرارداد ملزم به انجام قرارداد میباشد.

بنابراین براساس این قرارداد، دو طرف توافق میکنند که در آینده معامله ای انجام دهند. در این معامله خریدار اختیار معامله، در ازای پرداخت مبلغ معینی، حق خرید یا فروش دارایی مندرج در قرارداد را در زمانی مشخصی با قیمتی که هنگام بستن قرارداد تعیین شده است، به دست می آورد. از طرف دیگر، فروشندة قرارداد اختیار معامله، در مقابل اعطای این حق به خریدار با دریافت مبلغ معینی هنگام عقد قرارداد، براساس مفاد قرارداد، آماده فروش دارایی مذکور است.

چنانچه از تعریف قرارداد اختیار معامله پیداست، دارنده قرارداد )خریدار( در اعمال حق خود مختار است و به عبارت دیگر هیچ تعهد و الزامی ندارد و در صورت صرفنظر وی از اجرای قرارداد، مبلغی را که در ازای این حق، پرداخته است از دست میدهد.  از طرف دیگر فروشنده در صورت خواست خریدار، مجبور به اجرای قرارداد است.

 

مزایای قراردادهای اختیار معامله چیست؟

1. اهرم مالی:

قراردادهای اختیار معامله این فرصت را برای سرمایه گذاران فراهم می کنند که یک وضعیت را با نقدینگی کمتری مدیریت کنند.  به عبارت دیگر این ویژگی باعث می شود سود یا زیان معاملات در یک دوره زمانی نسبت به آورده مشتری قیمت اختیار پرداخت شده توسط خریدار )دریافت شده توسط فروشنده) چند برابر باشد.

2. کاهش ریسک:

با خرید قرارداد اختیار معامله یک دارایی پایه به جای خود دارایی پایه، ریسک بالقوه سرمایه گذاری کاهش می یابد و زیان معامله محدود به هزینه ای است که برای خرید اختیار معامله پرداخت می شود.  در واقع از قراردادهای اختیار معامله به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک استفاده می شود که به سرمایه گذار اجازه می دهد تا ریسک خود را در مقابل نوسانات نامطلوب قیمت پوشش دهد.

3. کسب درآمد:

سرمایه گذار می تواند با فروش قرارداد اختیار معامله سهام، درآمد خود از سهام را تنها به بازدهی سهام و سود تقسیمی محدود نکند. فروش اختیار معامله سهام متعلق به سرمایه گذار یا سهامی که قصد خرید آن را دارد ، یکی از ساده ترین راهبردهای معاملاتی است.

4. استفاده از مزیت زمانی جهت تصمیمات آتی

معامله قراردادهای اختیار معامله به سرمایه گذار امکان می دهد با پرداخت درصدی از قیمت سهم، جریان نقدی خرید یا فروش خود را ثابت کند و در زمان باقی مانده تا سررسید، تصمیم مناسب را بگیرد.

5. متنوع سازی سبد سرمایه گذاری

وجود اختیار معامله در سبد سرمایه گذاری به عنوان یک دارایی مشتقه، امکان متنوع سازی سبد را به سرمایه گذار می دهد

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۹ ، ۱۲:۱۷
خانم منافی
دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۰۸:۳۱ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 31 شهریور 1399

شاخص کل بورس تهران با افت 47000 واحدی خود در روز گذشته، مجددا به وسط کانال 1.6 میلیون واحدی رسید. متاسفانه تعبیر و تحلیل اشتباه فعالان بازار در خصوص فعال شدن مکانیزم ماشه از سوی آمریکا، علت اصلی جو منفی روز گذشته بود. دیروز در خبرها شاهد بودیم که سازمان ملل در این خصوص اظهار نظر کرد و خیلی صریح و واضح اعلام کرد که آمریکا، مشروعیت لازم برای فعال کردن مکانیزم ماشه را ندارد! با این حساب، تغییری در شرایط تحریم های ایران ایجاد نشده و البته امیدوارم که فعالان بازار، این موضوع را هرچه سریعتر درک کنند!! از سوی دیگر، شهریور در حال پایان است و گزارش های ماهانه و فصلی شرکت ها به زودی بر روی کدال منتشر خواهد شد. فعالان حرفه ای بازار به گزارش ها خوشبین هستند و در صورتیکه گزارش ها برابر با انتظارات تحلیلگران باشد، میتوان انتظار داشت که از جو روانی منفی حاکم بر بازار، خلاص شویم! از موارد بالا که بگذریم، بازار امروز نیز کار خود را با فشار فروش آغاز خواهد کرد. با توجه به اینکه منفی های امروز در اکثر نمادها، مجددا قیمت آن نمادها را به محدوده های حمایتی نزدیک میکند که باعث افزایش تقاضا در آن نمادها خواهد شد. چیزی که اهمیت دارد، حجم و ارزش معاملات امروز است. در صورتیکه ارزش معاملات امروز بتواند بالای محدوده 15000 میلیارد تومان به ثبت برسد، امیدواری ها برای همان وعده داده شده در خصوص بازار خوب در مهرماه، بسیار بیشتر خواهد شد!  

۶ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۹ ، ۰۸:۳۱
خانم منافی
يكشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۰۸:۲۷ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 30 شهریور 1399

بازگشایی روز گذشته نمادهای پالایشگاهی در کنار تهیه نقدینگی برای خرید عرضه اولیه امروز و همچنین پایان مهلت پذیره نویسی صندوق مربوط به پالایشی ها، همه دست به دست هم دادند تا روز گذشته، علیرغم حجم خوب معاملات، شاهد فشار فروش در بازار باشیم. دیروز ارزش معاملات در بورس تهران بیش از 14000 میلیارد تومان بود که برای اولین روز هفته، عدد بسیار امیدوار کننده ای است. در نظر داشته باشید که با عبور عدد ارزش معاملات از 15000 میلیارد تومان و تثبیت آن در بالای محدوده ذکر شده، میتوان انتظار شروع یک رالی صعودی جدید را داشت! مطابق با گفته هایی که در روزهای قبل داشتیم، همچنان انتظار یک بازار خود در مهرماه را دارم و اکنون با نزدیک شدن به روز موعود، نشانه های اولیه رالی جدید در حال نمایان شدن است! چیزی که باید این روزها به آن توجه بیشتری داشته باشید، همین ارزش معاملات است. در صورتیکه در هفته جاری، ارزش معاملات به محدوده بالای 15000 میلیارد تومان ارتقاء پیدا کند، بزرگترین قدم در این خصوص برداشته شده است! از موارد بالا که بگذریم، بازار امروز اگرچه کار خود را با فشار فروش آغاز خواهد کرد، اما همه چیز برای به تعادل رسیدن این بازار فراهم است. بر این اساس انتظار دارم که این فشار فروش در ادامه با افزایش تقاضا، پاسخ داده شود و بازار به سمت تعادل بیشتر حرکت کند. بر کسی پوشیده نیست که هنوز جو ترس و هیجان بر بازار حاکم است و این موضوع باعث نوسانات در بازار خواهد شد. اما به اعتقاد من، به روزهای پایانی تعادل بازار، بسیار نزدیک هستیم!

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۰۸:۲۷
خانم منافی
شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۰۸:۲۹ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 29 شهریور 1399

همانطور که انتظار میرفت، بورس تهران در اواخر هفته گذشته به تعادل نسبی رسید و صف های فروش در اکثر نمادها جمع شده است. البته هنوز نگرانی هایی در بازار وجود دارد. اما با توجه به پایان ششماه اول سال، کم کم شاهد ارسال گزارش های ماهانه و فصلی شرکت ها خواهیم بود. قبلا نوید یک بازار خوب را در مهرماه داده بودم. هنوز نیز اعتقاد دارم که شرایط بازار در مهرماه، کاملا متفاوت از یکماه گذشته خواهد بود. بازار هفته جاری و مخصوصا امروز، تحت تاثیر عرضه اولیه نماد وسپهر قرار خواهد گرفت. این عرضه اولیه نسبتا سنگین است و حدود 6000 میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد. البته که در شرایط نرمال، این میزان نقدینگی تاثیر خاصی در بازار نمیگذارد. اما در شرایط فعلی، ممکن است امروز کمی فشار فروش داشته باشیم. اما جایی برای نگرانی نیست! از سوی دیگر، نمادهای گروه پالایشی و شستا، هنوز بازگشایی نشده اند و انتظار میرود طی امروز و فردا بازگشایی شوند. تا زمانیکه این نمادهای مهم به گردونه معاملات روزانه باز نگردند، نمیتوان در خصوص زمان قطعی تعادل بازار اظهار نظر کرد! با این حال با توجه به معاملات هفته گذشته و بازگشت برخی از پول های خارج شده از بازار، دیدیم که اگرچه در بازار هنوز فشار فروش وجود دارد. اما نکته مهم این بود که در بازار، خریدار نیز وجود داشت که بسیار امیدوار کننده است. 

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۰۸:۲۹
خانم منافی
چهارشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۹، ۰۸:۱۱ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 26 شهریور 1399

بورس تهران دیروز بالاخره رنگ تعادل به خود گرفت و همانطور که انتظار میرفت، به غیر از نمادهای بزرگ، تعداد زیادی از نمادهای کوچک بازار نیز اگرچه همچنان با فشار فروش همراه بودند، اما خریدار هم داشتند! البته هنوز فضای ترس در بازار حاکم است و رفتار بازارساز، باعث شده تا فعالان بازار به عاقبت نمادهای کوچک، کمی بدبین باشند و اینگونه تصور کنند که در صورت بروز چنین شرایطی در آینده، مجددا از سهام شرکت های بزرگ حمایت خواهد شد! متولیان بازار همانگونه که در جلسات متعدد شورای عالی بورس تصویب کرده اند، باید بازارگردانی توسط سهامداران عمده را به همه بازار تسری دهند. در روزهای گذشته در خصوص شروع روزهای خوب بورس تهران در مهرماه سخن گفته ام. الان همه چیز برای محقق شدن این مهم، فراهم است به شرط اینکه مدیران سازمان بورس به صورت عمدی یا سهوی، مجددا جو بازار را خراب نکنند! دیروز نمادهای لولک و بولک (خساپا و خودرو)، تقریبا بدون درد و خونریزی! بازگشایی شدند و تقاضای خوبی هم روی این نمادها بود. نمادهای گروه یوگی و دوستان! (شستا و سایر پالایشی ها) نیز احتمالا امروز بازگشایی خواهند شد! با توجه به شرایط بازار، این نمادها نیز با استقبال از سوی بازار روبرو خواهند شد. چیزی که متولیان بازار بازار به آن توجه کنند این است که اجازه ندهند مجددا همه تقاضای بازار معطوف به تعداد محدودی نماد شود و مجددا همه بازار به همین تعداد محدوده نماد گره بخورد! برای محقق شدن چنین کاری، این نمادهای معلوم الحال!، باید مدتی به صورت متعادل و بدون صف خرید معامله شوند. در حقیقت، باید به خوبی بازارگردانی شوند. نکته خاص و جدیدی برای گفتن نیست. فقط مانند همیشه از دوستان تقاضا دارم که از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند. هنوز تا بازگشت بازار به شرایط نرمال کمی فاصله داریم و بعد از این بی اعتمادی هایی که در 2 ماه گذشته بوجود آمد، کاملا طبیعی است که بازگشت اعتماد، چند روزی زمان ببرد! 

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۹ ، ۰۸:۱۱
خانم منافی
سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۰۸:۲۸ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 25 شهریور 1399

حمایت ارکان دولت از بازار سرمایه شروع شده است! موضوعی که اگرچه کمک در کاهش ترس حاکم بر بازار خواهد شد، اما نوع حمایتی که انجام میشود، میتواند تبعات بدتری در آینده ای نزدیک بوجود بیاورد! در همین راستا شاهد بودیم که شاخص کل بورس تهران در حالی روز گذشته را با حدود 30000 واحد مثبت به پایان رسانید که تقریبا اکثر نمادهای متوسط و کوچک بازار، سرخ پوش بودند! انتقادی که در این بین مطرح است و البته به درستی نیز مطرح شده این است که با حمایت از چند نماد بزرگ و رشد شاخص کل و عدم توجه به بازارگردانی سایر نمادهای بازار در شرایط فعلی، باعث خواهد شد تا فقط تعداد محدودی نماد که اتفاقا بازار به منفی های آنها حساس تر است، برای مدت کوتاهی رشد کنند و از آنجاییکه هر رشدی نیاز به اصلاح دارد، مجددا خیلی زود زمان اصلاح این نمادها فرا میرسد و باعث خواهد شد تا سایر نمادها به محض متعادل شدن، مجددا با فشار فروش همراه شوند!! متاسفانه آفت اصلی این بازار، فرمول شاخص کل است که بارها به آن اشاره کردم. حداقل 4 ایراد اساسی در فرمول شاخص کل وجود دارد که باید و باید و باید اصلاح شود! در غیر اینصورت، با عبور از این پیچ خطرناک در دوره فعلی، در ماه ها یا سال های آینده، این مشکلات مجددا باز خواهند گشت! پس بهتر است الان که وضعیت بیمار (بازار سرمایه) به مرحله جراحی رسیده و بدن بیمار را شکافته ایم، سایر غده های سرطانی که قابل مشاهده است را نیز از بدن بیمار خارج کنیم!! از موارد بالا که بگذریم، بعد از متعادل شدن نمادهای بزرگ و دولتی، اکنون نوبت به متعادل شدن نمادهای کوچکتر است. دیروز در خصوص پول های پارک شده در حساب کارگزاری ها صحبت کرده بودم. پول هایی که در انتظار عادی شدن شرایط بورس هستند تا مجددا به بازار تزریق شوند. این مهم اتفاق نمی افتد مگر با فروکش کردن جو روانی منفی در بازار و البته افزایش نقد شوندگی سهام. همچنان اعتقاد دارم که مهرماه خوبی در انتظار بازار بورس تهران است و با پایان شهریور و انتشار گزارشات ماهانه شرکت ها، بازار میتواند شرایط بهتری را تجربه کند.     

۴ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۹ ، ۰۸:۲۸
خانم منافی
دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۰۸:۳۰ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 24 شهریور 1399

همچنان فشار فروش ناشی از ترس و هیجان، در بازار نمایان است و همچنان در اوج این جو منفی و شرایط موجود، به بازار خوب در مهرماه، اعتقاد دارم! از نظر بنیادی، ریزش بیشتر در اکثر نمادها، توجیه ندارد و بازار باید طی روزهای آینده، به این آگاهی برسد! با نگاهی به معاملات روزهای گذشته، متوجه میشویم که میزان خروج نقدینگی از بازار بسیار کاهش پیدا کرده است. ضمن اینکه مقدار زیادی از این نقدینگی نیز هنوز از بازار خارج نشده و فقط در حساب کارگزاری ها، پارک شده و منتظر ورود مجدد به همین بازار است. قبلا به این نکته اشاره کرده ام که زیان بوجود آمده در بورس را فقط باید در همین بورس جبران کرد! پس این نکته را در نظر داشته باشید. از موارد بالا که بگذریم، برای بازار امروز انتظار دارم که همان فشار فروش در بازار حاکم باشد. اما امروز تعداد بیشتری از نمادهای کوچک نیز با حجم معاملات بیشتر روبرو خواهند شد. این روزها، گروه بانکی لیدر بازار است و در صورتیکه این گروه بتواند در محدوده های مثبت باقی بماند، صف فروش تعداد زیادی از نمادهای کوچک نیز جمع خواهد شد. البته انتظار میرود که فشار فروش و نوسان قیمتی تا انتهای بازار، باقی بماند! 

۱۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۹ ، ۰۸:۳۰
خانم منافی
يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۰۸:۲۹ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 23 شهریور 1399

همانطور که انتظار میرفت، دیروز شاهد تحرکات مثبتی در بورس تهران بودیم. البته که این تحرکات بیشتر در سهام شرکت های بزرگ بود و نوبت به شرکت ها کوچک نرسید! البته دیروز در این خصوص خدمت دوستان گفته بودم که شروع روند جدید بازار، با سهام بزرگ آغاز خواهد شد. به صورت کلی، بورس تهران در حال تدارک یک حرکت صعودی جدید است تا مهرماه خوبی را رقم بزند! در همین راستا، باید صف های فروش اکثر نمادهای بازار در طی روزهای باقیمانده این هفته، جمع شوند و گارد صعودی خود را تشکیل دهند. این اتفاق دیروز در تعداد اندکی از نمادها نمایان شد! و باید منتظر بمانیم و ببینیم که در طول امروز، چند نماد دیگر به این لیست اضافه میشوند. میزان خروج پول از بازار نسبت به روزهای گذشته، به شدت کاهش پیدا کرده است و همه این موارد، تایید کننده پایان روند نزولی بازار است! نکته مهم اینکه همیشه در روزهای پایانی تغییر روندها، شاهد نوسانات در بازار خواهیم بود. پس، از نوسانات این روهای بازار نترسید و فقط نظاره گر بازار باشید. نکته جدیدی برای گفتن نیست جز اینکه، از رفتارهای هیجانی پرهیز کنید. 

۸ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۹ ، ۰۸:۲۹
حمیدرضا
شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۰۸:۱۴ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 22 شهریور 1399

بورس تهران روزهای سختی را سپری میکند و هنوز جو منفی و ترس در بازار حاکم است. در همین راستا، شورای عالی بورس در روزهای گذشته، مصوبات جدیدی را برای حمایت از بازار سرمایه تصویب کرد که کمک میکند این جو منفی و ترس، زودتر به پایان برسد. البته قیمت ها در اکثر نمادها به محدوده های جذاب رسیده و بدون این مصوبات نیز، میتوان انتظار به تعادل رسیدن بازار را داشته باشیم! اما این مصوبات، در نقش کاتالیزور عمل خواهد کرد و باعث میشود که بازار زودتر به تعادل برسد! نکته ای که در این بین وجود دارد این است که تعادل بازار، از سهام بزرگ و دولتی شروع میشود! پس در صورتیکه در بازار امروز مشاهده کردید که تعداد زیادی از سهام کوچک هنوز در صف فروش هستند، نگران نباشید و کمی به بازار امروز فرصت دهید تا از هیجانات تخلیه شود! بنابراین برای بازار امروز انتظار دارم که بازار کار خود را با صف های فروش در نمادهای کوچک، و افزایش تقاضا در نمادهای بزرگ مخصوصا در نمادهای گروه فولادی و بانکی و معدنی آغاز شود! انتظار دارم این افزایش تقاضا باعث شود تا در ادامه، شاهد جمع شدن صف های فروش در سایر بازار باشیم! به هر حال، جو روانی منفی که بیش از یکماه در بازار حاکم بوده، نمیتوان انتظار داشت که یکروزه از بین برود! پس طبیعی است که چند روزی با افزایش عرضه ها در بازار مواجه باشیم. بهترین حالت این است که این فشار فروش طی امروز و فردا گرفته شود. در صورتیکه این اتفاق رخ دهد، میتوان به تعادل بازار و پایان روند نزولی بازار در همین هفته امیدوار بود تا آن سناریویی که در هفته قبل گفته بودم در خصوص بازار خوب در مهرماه، محقق شود! 

۶ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۹ ، ۰۸:۱۴
خانم منافی