بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com

۱۲ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۳۶ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 30 آبان 1401

به نظر میرسد که بازار بورس تهران در حال یک چرخش از سهام شاخص ساز به سهام کوچکتر باشد! این موضوع در نوع معاملات روز گذشته، مشهود بود. در حالیکه حجم و ارزش معاملات، کاهش محسوسی پیدا کرده، اما شاخص هم وزن، توانست رشد 1.2 درصدی را تجربه کند. تابلوی معاملات نیز نشان میداد که توجه بازار به شرکت های کوچکتر، بیشتر است. به صورت کلی، بازار اکنون در یک روند خنثی به سر می برد. یعنی دو روز مثبت و دو روز منفی و بالعکس! این روند خنثی، به دلیل وجود ابهامات فراوان در بازار بوجود آمده و تا زمانیکه این ابهامات مرتفع نشود، شرایط به همین گونه خواهد بود و نقدینگی جدیدی به بازار وارد نخواهد شد و فقط فعالان بازار سبدهای خود را اصلاح میکنند که این موضوع باعث ایجاد نوسان در بازار خواهد شد.

در طول بازار و در بخش نظرات وبلاگ، منتظر نقطه نظرات شما دوستان هستم.  

۱۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۰۱ ، ۰۸:۳۶
حمیدرضا
شنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۴۲ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 28 آبان 1401

بورس تهران در دوراهی سختی قرار گرفته است. از یکسو، تحولات اجتماعی و سیاسی باعث افزایش ریسک شده و از سوی دیگر، ارزندگی قیمت ها به گونه ای است که نمیتوان در شرایط عادی، آن را نادیده گرفت! اما به هر حال، پول ترسو است و شاهد هستیم که بعد از چند روز ورود نقدینگی، مجددا موج خروج پول از بازار شکل گرفت و حجم معاملات نیز مجددا کاهشی شد. 

موضوع جدیدی برای گفتن نیست و دوستان اگر سوال خاصی دارند میتوانند در تایم بازار در بخش نظرات وبلاگ آن را مطرح کنند. 

۹ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۰۱ ، ۰۸:۴۲
حمیدرضا
سه شنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۵۳ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 24 آبان 1401

بورس تهران بعد از شروع یک رالی صعودی، مجددا با فشار فروش روبرو شده و دوباره شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم. البته که این امری طبیعی است و بسیاری از کسانیکه در این حرکت صعودی با سود مواجه شده اند، اقدام به شناسایی سود میکنند. در چنین شرایطی که هنوز اعتماد به بازار باز نگشته، متولیان بازار باید بسیار هشیار باشند و همین اندک اعتماد باقیمانده را در کنار جو مثبتی که در بازار بوجود آمده، غنیمت بشمارند و هر کاری انجام دهند تا روند ورود پول به بازار، متوقف نشود.

این روزها، بحث بررسی بودجه سال 1402 هم مطرح است که میتواند در روند معاملات بورس تهران، موثر باشد. هرچند که شایعاتی مبنی بر تعلیق بررسی بودجه و موکول کردن آن به بهار سال بعد وجود دارد. ولی برخی بحث ها از قبیل نرخ خوراک و عوارض و مالیات‌ها وجود دارد که بسیار در روند معاملات اثر خواهد گذاشت. 

برای ادامه بحث و گفتگو، در بخش نظرات وبلاگ در خدمت دوستان خواهم بود. 

۱۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۰۱ ، ۰۸:۵۳
حمیدرضا
يكشنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۲۴ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 22 آبان 1401

دیروز علیرغم ثبت عددهای مثبت در شاخص های کل، اما شاهد کاهش حجم معاملات بودیم. به نظر میرسد بازار بعد از شروع یک رالی صعودی، اکنون برای ادامه مسیر، با تردید روبرو است. البته که این روندی که شروع شده، هنوز میتواند در هفته جاری نیز ادامه داشته باشد. اما به صورت کلی، این تردیدی که در ذهن سهامداران وجود دارد، اجازه نخواهد داد تا یک روند صعودی کامل شکل بگیرد. پس شما نیز رفته رفته، احتیاط خود را بیشتر کنید. در چنین شرایطی، باید ببینید قیمت کدام نمادها با توجه به وضعیت بنیادی خوبی که دارند، از رشد اخیر بازار جا مانده اند و اگر قصد ورود نقدینگی جدید دارید، این شرکت ها را انتخاب کنید. چون سرعت اولیه رشد اخیر به قدری سریع بود که بعضی نمادها نتوانستند خود را با آن هماهنگ کنند. 

از موارد بالا که بگذریم، موضوع جدیدی برای گفتن نیست. جز اینکه توصیه و تاکید کنم که از رفتارهای هیجانی پرهیز کنید. 

۱۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۰۱ ، ۰۸:۲۴
حمیدرضا
چهارشنبه, ۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۲۴ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 18 آبان 1401

دیروز بورس تهران علیرغم رشد در شاخص کل و شاخص هم وزن، با افزایش عرضه ها روبرو بود و در نیمه دوم بازار، این فروشنده ها بودند که بر بازار مسلط شدند. البته در متن افتتاحیه دیروز، انتظار چنین واکنشی از بازار را داشتیم و در این خصوص صحبت کردیم. بر اساس چیزی که دیروز هم گفته بودم، بهترین سناریو برای ادامه دار بودن این حرکت صعودی این است که امروز بر خلاف روز گذشته، نیمه اول بازار با فشار فروش همراه باشد و در نیمه دوم بازار، شاهد برتری تقاضا باشیم تا سهام در بازار، دست به دست شود و سهامداران خسته، جای خود را با سهامداران تازه نفس عوض کنند. در این بین، حجم معاملات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورتیکه سناریوی بالا رخ دهد، شاخص کل میتواند رشد خود را تا محدوده 1.5 میلیون واحد تضمین کند! با توجه به مطالب بیان شده، افراد ریسک پذیر میتوانند در ساعت اولیه بازار، از فشار فروش ایجاد شده استفاده کنند و سهامی که زیر نظر دارند را در قیمت های منفی خرید کنند.

۱۷ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۰۱ ، ۰۸:۲۴
حمیدرضا
سه شنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۴۲ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 17 آبان 1401

دیروز بزرگترین رشد تاریخی شاخص هم وزن در بورس تهران اتفاق افتاد و این شاخص با رشد 13248 واحدی، به کانال 393000 واحد رسید. قرار نیست از علت این موضوع صحبت کنیم و اتفاقا این موضوع، لزوما اتفاق خوبی هم نیست و اگر شاخص های بازار با همین سرعت، عقب افتادگی خود را جبران کنند، به دلیل قانون حجم مبنا و دامنه نوسان، قطعا سبدهای سهامداران، از شاخص های بازار عقب خواهند افتاد و باعث میشود در حالیکه هنوز زیان سهامداران جبران نشده، مجددا وارد ریزش و اصلاح دیگری بشویم. بهترین اتفاقی که میتواند برای بازار رخ دهد این است که طی امروز و فردا، سهام در بازار دست به دست شود و از شدت رشد شاخص، کاسته شود. به این صورت که بازار، شروعی مثبت داشته باشد و در ادامه با افزایش عرضه ها روبرو شویم و در حالیکه ارزش معاملات بالاتر از 5000 میلیارد تومان به ثبت میرسد، در نهایت تقاضا در بازار افزایش پیدا کند و قیمت ها از منفی به مثبت برسند! اگر این اتفاق در طی امروز و فردا محقق شود، میتوان به ادامه پایدار رشد قیمت ها در بازار امیدوار بود و حداقل شاخص کل تا محدوده 1.5 میلیون واحد، بیمه خواهد شد! نکته آخر اینکه از دوستان تقاضا دارم که از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند و تلاش خواهم کرد که در طول بازار در بخش نظرات وبلاگ در خدمت دوستان باشم. 

۷ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۰۱ ، ۰۸:۴۲
حمیدرضا
يكشنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۳۵ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 15 آبان 1401

بورس تهران دیروز در واکنش به افزایش قیمت کومودیتی ها در بازارهای جهانی، با افزایش تقاضا و ورود نقدینگی روبرو شد به گونه ای که شاخص هم وزن توانست رشد 9000 واحدی را به ثبت برساند که تقریبا کم نظیر بود! دیروز همچنین، بزرگترین خروج نقدینگی از صندوق های با درآمد ثابت اتفاق افتاد و چیزی حدود 1000 میلیارد تومان از این صندوق ها خارج شد و از سوی دیگر، بعد از مدت ها خروج نقدینگی از بازار، دیروز شاهد ورود نقدینگی خوبی نیز بودیم. ارزش معاملات نیز از 4000 میلیارد تومان عبور کرد تا همه چیز به نفع بورس تهران رقم بخورد. بنابراین انتظار میرود که امروز نیز شاهد جوی مثبت در بازار باشیم و اگرچه شدت آن از روز گذشته کمتر خواهد بود، اما چیزی که امروز اهمیت دارد، حجم و ارزش معاملات است. قبلا خدمت دوستان بیان کرده ام که اگر ارزش معاملات خرد بتواند چند روز خود را بالای محدوده 5000 میلیارد تومان حفظ کند، میتوان انتظار یک حرکت صعودی خوب را از بازار داشته باشیم. پس این هفته، حجم معاملات و ورود و خروج نقدینگی از بازار و صندوق های با درآمد ثابت را زیر ذره بین قرار خواهیم داد. 

۱۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۰۱ ، ۰۸:۳۵
حمیدرضا
چهارشنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۳۳ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 11 آبان 1401

با حمایت های انجام شده از بازار بعد از ریزش های فراوان و البته در کنار ارزندگی قیمت سهام، در 2 روز گذشته شاهد رنگ سبز در کلیت بازار هستیم. هرچند که روند کلی بازار همچنان نزولی است و هنوز تا بازگشت اعتماد به بازار، فاصله زیادی داریم، اما شرایط ارزندگی در قیمت برخی نمادها به گونه ای شده که حتی با چشم غیر مسلح! نیز میتوان این ارزندگی را مشاهده کرد. با همه این احوال، وضعیت بازار همچنان شکننده است و شرایط سیاسی کشور نیز مزید بر علت شده است. 

از موارد بالا که بگذریم، انتظار میرود بازار امروز نوسان بیشتری داشته باشد. در طول بازار، احتمالا اکثر نمادهای بازار، هم زنگ قرمز و هم رنگ سبز را تجربه کنند. مانند همیشه از دوستان تقاضا دارم که از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند و اگر سوالی دارید، در بخش نظرات وبلاگ در خدمت دوستان خواهم بود.

۹ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۰۱ ، ۰۸:۳۳
حمیدرضا
يكشنبه, ۸ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۴۰ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 8 آبان 1401

متاسفانه حمایتی که دیروز از بازار انجام شد، مانند همیشه، بسیار بسیار کوته فکرانه! و در راستای شاخص سازی بود. کاری که بارها و بارها انجام شده و نه تنها کمکی به بهبود شرایط نکرده، بلکه باعث کاهش بیشتر اعتماد شده و اینکه امروز در چنین جایگاهی قرار گرفته ایم، همه حاصل همین کوته فکری ها از سوی مسئولان بورس تهران هستیم. از سوی دیگر، مثلا قرار بود که دیروز، حقوقی های بزرگ در سمت عرضه قرار نگیرند و دیروز دیدیم که در همان دقایق اول بازار که رنگ سبز خوبی در کلیت بازار شکل گرفته بود و نمادهای 2 خودروساز که این روزها چشم بازار به آنهاست، با عرضه های سنگین از سوی حقوقی ها روبرو شد به طوری که دیروز نزدیک به 1000 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد که بیشترین مقدار در سال جاری بود. به عنوان نمونه، قیمت نماد خساپا که دیروز در ابتدای بازار در آستانه صف خرید قرار گرفته بود، با عرضه 20 میلیونی از سوی حقوقی ها، به محدوده های منفی رسید و اینجا بود که مجددا جو بازار خراب شد. نکته خنده دار ماجرا اینجاست که در پایان بازار، ناظر به ظاهر محترم، اقدام به ابطال معاملات همان حقوقی ها شد تا همان هایی که دیروز بازار را به کثافت کشیدند، امروز نیز همان سهام خود را در دست داشته باشند تا دوباره بتوانند همان کثافت کاری! را تکرار کنند! این در حالی است که اگر تخلفی صورت گرفته، باید آن کدها مسدود شوند تا هم فرصت تکرار از آنها گرفته شود و هم اینکه عبرتی باشد برای سایر افرادی که در روز روشن تخلف میکنند! واقعا تصور اینهمه بلاهت در مدیران کشور، سخت است. 

از موارد بالا که بگذریم، نکته جدیدی برای گفتن نیست. جز اینکه فقط منتظر بمانیم تا همگرایی که همیشه و در همه جای دنیا بین تورم و شاخص های بورسی وجود دارد، شکل بگیرد. چیزی که باید بدانید این است که هرچه سواد مالی در یک جامعه بیشتر باشد، این همگرایی زودتر شکل میگیرد. نکته بعدی این است که در زمان هایی که ریسک های سیاسی بیشتر میشود، این همگرایی در ابتدا به واگرایی تبدیل میشود و در پایان بحران سیاسی، شاخص های بورسی با سرعت بیشتری این اختلاف را پر میکنند.  

۱۵ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۰۱ ، ۰۸:۴۰
حمیدرضا
شنبه, ۷ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۴۳ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 7 آبان 1401

به غیر از اینکه اکنون 27 ماه است که بورس تهران در رکود عمیق است، در سال جدید نیز به غیر از تعداد محدودی از روزها، بورس تهران از تاریخ 28 اردیبهشت تقریبا هر روز با ریزش مواجه بوده به گونه ای که بازدهی 2 ماه ابتدایی سال را نیز پس گرفت و در سالی که با تورم بالای 50 درصدی روبرو هستیم، بورس تهران نه تنها همراه با تورم پیش نرفته، بلکه روندی کاملا معکوس را طی کرده است که همه را مدیون! دولت باهوش! و انقلابی ابراهیم رئیسی هستیم! البته خدا را شکر میکنیم که مسئله بورس، اولویت اول رئیس جمهور بود!

از موارد بالا که بگذریم، با توجه به تحولات اجتماعی این روزها در کف خیابان ها و شرایط بد بازار بورس و فراخوان فعالان بازار برای برگزاری تجمع اعتراضی در هفته جاری، گفته میشود دولتی ها قرار است از امروز، مبلغ 5000 میلیارد تومان به بازار تزریق کنند تا فعلا سر و صداهای فعالان بازار را ساکت کنند. بنابراین انتظار میرود علیرغم جو منفی حاکم در بازار، امروز با تقویت سمت تقاضا، شاهد بازار نسبتا بهتری نسبت به هفته گذشته باشیم. البته که همه میدانیم که این حمایت ها، فقط مرهم بر روی درد است و درمان نیست. اما دوستانیکه نقدینگی آزاد دارند، میتوانند از فرصت هایی که برای نوسانگیری ایجاد میشود، استفاده کنند. 

در بخش نظرات وبلاگ، پاسخگوی سوالات دوستان خواهم بود. 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۰۱ ، ۰۸:۴۳
حمیدرضا