بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com

۱۲ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

شنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۱۷ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 30 مهر 1401

اگرچه وضعیت کلی بازار تغییری نکرده و رکود فرسایشی بازار همچنان پابرجا است، اما تحرکاتی در لایه های پنهان نمودارها در حال وقوع است که البته هنوز سیگنال های تاییدیه آن صادر نشده! اما در صورت تایید، اتفاقات خوبی برای بورس تهران خواهد افتاد! با این حال، هنوز برای نتیجه گیری زود است و مخصوصا اینکه با وجود عادی جلوه دادن شرایط اجتماعی کشور از سوی مسئولان، هنوز وضعیت سیاسی کشور، بحرانی است! و در چنین شرایطی، جذب سرمایه در بورس تهران، بسیار سخت است. با همه این اوصاف، باید روند ورود نقدینگی به بازار را کاملا زیر ذره بین قرار دهیم و در صورتیکه ارزش معاملات بتواند در محدوده بالای 5000 میلیارد تومان تثبیت شود، آنگاه میتوانیم شاهد یک رالی صعودی قوی از بازار باشیم. البته لازم به توضیح نیست که بعد از اینهمه بی اعتمادی، طبیعی خواهد بود اگر عرضه ها نیز در بازار افزایش پیدا کند. اما فراموش نکنید که بازار، فراموش کار است! 

از موارد بالا که بگذریم، گزارش های ششماهه شرکت ها در حال ارسال بر روی سامانه کدال است. گزارش هایی که حرف و حدیث در آن زیاد است! اما با همه این حرف ها، گزارش های نسبتا خوبی هستند و حداقل این موضوع را برای همه روشن میکند که خرید سهام در این شرایط، از سپرده گذاری در بانک، جذابیت به مراتب بیشتری دارد. باید ببینیم که بازار چه واکنشی به این گزارش ها نشان خواهد داد. 

۱۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۰۱ ، ۰۸:۱۷
حمیدرضا
يكشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۵۹ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 24 مهر 1401

روند خروج نقدینگی همچنان در بازار ادامه دارد و در همین راستا در معاملات روز گذشته، حدود 235 میلیارد تومان از بازار خارج شد. همه میدانیم که وضعیت کشور از لحاظ سیاسی، وضعیت نرمالی نیست و در این شرایط، بحث ها و تحلیل های اقتصادی، کاری عبث به نظر میرسد. بنابراین موضوع جدیدی برای گفتن نیست و فقط اگر سوال یا گفتگویی دارید، بنده در بخش نظرات وبلاگ در خدمت دوستان خواهم بود. 

۲۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۰۱ ، ۰۸:۵۹
حمیدرضا
شنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۳۴ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 23 مهر 1401

علیرغم اینکه در 2 روز کاری قبل، بورس تهران رنگ سبز را به خود دیده، اما همچنان رکود عمیق در بازار حاکم است و تا زمانیکه شرایط اقتصادی و سیاسی به وضعیت نرمال نزدیک نشود یا حداقل اینکه فعالان بازار به این باور نرسند که به زودی تحول بزرگی در وضعیت نابسامان اقتصادی و سیاسی حاصل خواهد شد، این رکود بازار، پابرجا خواهد ماند. البته مسئولین کشور در تلاش هستند تا در اوج ناآرامی های اجتماعی که این روزها در کف خیابان ها در جریان است، وضعیت را نرمال جلوه دهند! و به همین دلیل است که این روزها و با دستور مستقیم وزیر اقتصاد، شاهد حمایت های عملی از بازار هستیم که در روزهای گذشته به آن اشاره کردیم. همچنین به این موضوع نیز اشاره کردیم که این حمایت ها فقط در صورتی میتواند اثربخش باشد که حداقل تا ارسال گزارش های ششماهه شرکت ها ادامه داشته باشد تا در کنار اعداد احتمالی خوب در این گزارش ها، شاید ترس بازار نیز برای خرید سهام، ریخته شود. چون این روزها تنها غایب بازار، نقدینگی است.

چیزی که من برای بازار امروز انتظار دارم، ادامه تلاش حامیان بازار است. به اعتقاد من امروز تلاش خواهد شد تا تحرکات مثبتی در گروه خودروسازی انجام شود. در همین راستا، ممکن است که اخباری مثبت برای این گروه منتشر شود تا کار حمایت از بازار، ساده تر شود! به هر حال، هنوز بحث واگذاری بلوک دولتی خودروسازان و بحث افزایش فیمت خودروها مطرح است که در صورت جدی شدن موضوع، میتواند درقیمت سهام موثر باشد.  

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۰۱ ، ۰۸:۳۴
حمیدرضا
چهارشنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۱۳ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهار شنبه مورخ 20 مهر 1401

حمایت های دستوری از بازار در کنار قیمت های بسیار ارزان سهام در بورس تهران، باعث شد تا دیروز شاهد یک بازار سبز باشیم. همچنان خروج نقدینگی از بازار ادامه دارد. ولی با توجه به اینکه در طول 2 سال اخیر در کنار تورم افسار گسیخته، بورس تهران با بازدهی منفی شدیدی روبرو بوده، اینطور به نظر میرسد که برخی از فعالان بازمانده در بازار، همه ریسک های سیاسی حاصل از تحولات اخیر را پذیرفته اند و قرار نیست همه سهام خود را نقد کنند. هرچند که در صورت نقد کردن دارایی های بورسی خود نیز، عملا چیزی جز شناسایی زیان سنگین، نصیب آنها نخواهد شد. به جرات میتوان گفت که در حساس ترین برهه تاریخی عصر معاصر قرار داریم که ریسک های اقتصادی و سیاسی دنیا، به حداکثر خود رسیده به گونه ای که آیندگان از این دوران، به عنوان مبدائی برای تاریخ معاصر یاد خواهند کرد! 

از موارد بالا که بگذریم، اگر متولیان بازار قصد دارند تا با حمایت های دستوری خود، شرایط بازار را به وضعیت نرمال نزدیک کنند، باید این حمایت ها را بدون حتی یکروز توقف، تا زمان منتشر شدن گزارش های ششماهه ادامه دهند تا بازار با ذهنیتی مثبت به استقبال این گزارش ها برود. در غیر اینصورت، وضعیت اعتماد در بازار به حدی ضعیف و شکننده است که حتی بهترین گزارش های سودسازی شرکت ها نیز نمیتواند تغییری در وضعیت بازار بوجود بیاورد. 

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۰۱ ، ۰۸:۱۳
حمیدرضا
سه شنبه, ۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۵۳ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 19 مهر 1401

بورس تهران دیروز نیز به ریزش های خود ادامه داد و حدود 200 میلیارد تومان در جریان معاملات روز گذشته از بازار خارج شد. اگرچه همه ارکان دولت در تلاش هستند تا شرایط جامعه را کاملا عادی نشان دهند! اما همه ما در جریان اتفاقات این روزهای جامعه هستیم و نیازی به توضیحات اضافه نیست. در راستای عادی جلوه دادن شرایط جامعه، چند روز قبل جلسه ای در وزارت اقتصاد با حقوقی های بزرگ بازار انجام شد تا از سهام زیرمجموعه خود حمایت کنند و از ریزش بیشتر بازار، جلوگیری شود. این حمایت ها در بازار این روزها مشهود است. اما شدت فروش تا امروز، مانع از به تعادل رسیدن بازار شده است. اکنون که شاخص کل به کف کانال 1.3 میلیون واحد و شاخص هم وزن نیز به محدوده 375000 واحد رسیده، انتظار میرود که از شدت فروش، کاسته شود. اما این موضوع فقط میتواند در شرایط فعلی، باعث ایجاد نوسان شود و مفهوم دیگری ندارد. 

۶ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۰۱ ، ۰۸:۵۳
حمیدرضا
دوشنبه, ۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۴۷ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 18 مهر 1401

بورس تهران دیروز یکی از بدترین روزهای تاریخ خود را سپری کرد و شاخص هم وزن در حالی ریزش 5600 واحدی را تجربه کرد که حجم معاملات نیز به شدت کم بود. نکته مهم در این بین، خروج حدود 30 درصد از حجم معاملات بود که چیزی جز فاجعه نیست! در روزهای قبل، خدمت دوستان گفتم که بورس تهران، رسما به پیشواز تعطیلی بورس حرکت کرده! و این خروج سنگین نقدینگی از بازار، موید این ادعا است! به هر حال، وضعیت حاکم در کشور، وضعیت نرمالی نیست و ریسک های بازار در بالاترین سطح خود قرار دارد. به هر حال، روندی که جامعه برای خواسته های خود انتخاب کره، چیزی نیست که خیلی زود به ثمر برسد! اما بنده شخصا به سپیدی بعد از پایان شب سیاه، اعتقاد دارم! از موارد بالا که بگذریم، امروز نیز قطعا بازار بورس تهران، کار خود را با فشار فروش آغاز خواهد کرد. از سوی دیگر قرار است که برخی از حقوقی ها، از بازار حمایت کنند تا شرایط کشور، نرمال به نظر برسد! با این حساب، بازار میتواند در ساعت دوم، شرایط نرمال تری را سپری کند. باید ببینیم که بعد از این حمایت های دستوری، آیا فروشندگان از مواضع خود عقب نشینی خواهند کرد یا خیر؟   

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۰۱ ، ۰۸:۴۷
حمیدرضا
يكشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۱۴ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 17 مهر 1401

سریال خروج پول از بازار بورس تهران، همچنان ادامه دارد و وضعیت این بازار، به ناپایدارترین زمان خود در طول همه دوران ها تبدیل شده است! ریسک های داخلی و حتی ریسک های بین المللی رو به افزایش است و در چنین وضعیتی، به سختی میتوان افراد حقیقی و حتی حقوقی را برای ورود سرمایه به این بازار، ترغیب کرد. در همین راستا، دیروز جلسه‌‌‌‌‌‌‌ای با حضور وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار و مدیران هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ بازار سرمایه ‌برای بررسی وضعیت بازار سهام در وزارت اقتصاد تشکیل شد. نوش دارویی که پس از مرگ سهراب، قرار است برای نجات بازار بورس ارائه شود و افسوس که راه کارهای ارائه شده در این جلسه، مجددا همان راهکارهای شکست خورده قدیمی بود! اگر قرار بود این راهکارها موثر باشد، در 2 سال گذشته، اثر خود را میگذاشت و بورس تهران از این رکود فرسایشی رها میشد. اما گویا قرار نیست که راهکار نوآورانه و جدیدی از ذهن های پوسیده مدیران اقتصادی کشور تراوش کند! البته که با راهکارهای ارائه شده دیروز، گویا قرار است که مجددا همان داستان های شاخص سازی را شاهد باشیم و دوباره همان شرکت ها و هلدینگ های بزرگ خصولتی، با حمایت از سهام خود که اتفاقا تاثیر مهمی در شاخص کل دارند، این مهم را بر عهده گرفته اند. موضوعی که در نهایت، جز اثرات کوتاه مدت، کارایی جز کاهش بیشتر اعتماد و آن هم در چنین شرایط حساسی ندارد! 

 

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۰۱ ، ۰۸:۱۴
حمیدرضا
شنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۴۸ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 16 مهر 1401

بورس تهران همچنان در آتش میسوزد! و افزایش ریسک های سیاسی این روزها نیز باعث شده تا همان اندک نقدینگی باقیمانده در بورس نیز با سرعت بیشتری از بورس خارج شود و افزایش قیمت دلار در این روزها نیز نشان میدهد که مقصد بخش زیادی از خروج نقدینگی، به کدام بازار سرازیر شده است! اتفاق جدیدی در بازار رخ نداده و تنها تغییر، پایان هفته های پر تعطیل است که این موضوع نیز بر رخوت بازار، افزوده بود. از امروز هفته های بدون تعطیلی آغاز میشود که میتواند کمی به حجم معاملات، کمک کند. در چنین شرایطی که ریسک های سیاسی بر ریسک های اقتصادی غالب میشود، انجام تحلیل تکنیکال و حتی بنیادی، کاری عبث خواهد بود! پس بهتر است چیزی از اینکه شاخص های بورسی به حمایت های مهمی رسیده اند نگوییم. گزارش های ششماهه شرکت ها نیز در راه هستند که مطمئنا با توجه به رکود سایر بازارها، هرچه که باشد، سرمایه گذاری در بورس را توجیه میکند! اما همه اینها در شرایط نرمال سیاسی جواب میدهد و نه در شرایطی که هم مشکلات سیاست خارجه و هم بحث مشکلات سیاسی داخلی، کل کشور را فرا گرفته است. 

از موارد بالا که بگذریم، موضوع جدیدی برای گفتن نیست و فقط باید ببینیم فعالان بازار به این محدوده های حمایتی، چه واکنشی نشان خواهند داد. 

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۰۱ ، ۰۸:۴۸
حمیدرضا
سه شنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۲۸ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 12 مهر 1401

بورس تهران دیروز نیز کم فروغ بود. ارزش معاملات به پایین ترین سطح خود در یکسال گذشته رسیده و در این ارزش کم معاملات، خروج نقدینگی افراد حقیقی نیز مشهود است. اگر مسائل موجود در کشور را کنار بگذاریم و فقط بخواهیم از روی نمودارها صحبت کنیم، هم شاخص هم وزن و هم شاخص کل، امروز بر روی یک حمایت مهمی قرار گرفته اند که میتواند باعث تحریک تقاضا شود و امروز، رنگ سبز در بازار حاکم شود. اما روند کلی بازار همچنان نزولی است و برای رهایی از این روند نزولی فرسایشی، باید حجم و ارزش معاملات به سطوح حوالی 6000 میلیارد تومان برسد. یعنی حداقل 3 برابر چیزی که این روزها در بازار اتفاق می افتد. 

از موارد بالا که بگذریم، موضوع جدیدی برای گفتن نیست و فقط دوستانیکه ریسک های سیاسی ایران را میپذیرند، میتوانند در این محدوده ها که قیمت سهام به حمایت های مهمی برخورد کرده اند، با دید نوسانگیری، موج سواری کنند.  

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۰۱ ، ۰۸:۲۸
حمیدرضا
دوشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۴۶ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 11 مهر 1401

با تشدید اعتراضات مردمی، بورس تهران نیز با چالش های بیشتری روبرو شده و شاهد فشار فروش بیشتر در بازار هستیم. از سوی دیگر، پول هایی که این روزها از بازار خارج میشود، مستقیم به بازار ارز میرود! و به همین دلیل، قیمت دلار نیز در حال افزایش است. در چنین شرایطی، دیگر کسی به وضعیت بنیادی شرکت ها نگاه نمیکند. چراکه اکنون، وضعیت بنیادی کل کشور شرایط خوبی ندارد! 

دوستان زیادی در این خصوص سوال و ابراز نگرانی میکنند که تکلیف بورس تهران در این شرایط، چه خواهد شد؟ قاعدتا در چنین شرایطی، پر ریسک ترین بازار، همین بازار بورس خواهد بود و هرچه وسعت اعتراضات بیشتر شود، این ریسک نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اینکه بعد از 27 ماه ریزش بازار، با چنین ریسکی روبرو شویم، چیزی نبود که فعالان بازار را خوشحال کند و اتفاقا رسانه های راست گرا نیز در تلاش هستند تا با وقاحت کامل، رنگ قرمز بازار را به گردن اعتراضات مردمی بیاندازند تا شاید بتوانند با ذهن فندقی خود، مردم را در برابر مردم قرار دهند! اما با همه این موارد، اگر نتیجه این اعتراضات، به حذف مدیران نالایق در همه سطوح کشور ختم شود، شخصا از این رنگ قرمز بازار نیز استقبال میکنم! چون اگر این اتفاق رخ دهد، در فضای آزاد اقتصادی آینده و در دنیایی بدون تحریم های هسته ای و حقوق بشری و حضور شرکت های بین المللی، قطعا بورس تهران میتواند همه این تلخی ها را جبران کند! 

تصور کن اگه حتی تصور کردنش سخته!   

۸ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۰۱ ، ۰۸:۴۶
حمیدرضا