بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com

۳۰ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۸ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 31 تیرماه 1399

با حذف مجامع شرکت های دولتی و داغ شدن بحث صندوق های ETF دیروز مجددا شاهد افزایش تقاضا در نمادهای شرکت های بزرگ بودیم. با توجه به متوقف بودن تعداد زیادی نماد، دیروز حجم و ارزش معاملات نیز خوب بود. از سوی دیگر، همانطور که انتظار میرفت و در متن افتتاحیه دیروز نیز بیان شد، دیروز شاهد کاهش چشمگیر قیمت دلار در بازار آزاد بودیم و دلاری که تا روز قبل در محدوده 26000 تومان معامله میشد، در پایان وقت به 22800 تومان رسید! این افت قیمتی ممکن است تا محدوده 20000 و حتی 18000 تومان نیز ادامه داشته باشد! اگرچه این کاهش قیمت دلار میتواند تاثیر منفی در بورس تهران داشته باشد، اما امیدواریم ادامه دار باشد! از موارد بالا که بگذریم، برای بازار امروز، انتظار یک بازار نوسانی را دارم. در نمادهایی که صف خرید یا صف فروش ندارند، ممکن است بارها شاهد رفت و برگشت قیمت در محدوده مثبت و منفی باشیم. در صورتیکه سهام خوب در سبد خود دارید، نگران نباشید. اما در صورتیکه سهمی در سبد دارید که خودتان میدانید وضعیت بنیادی مناسبی ندارد، در این روزهایی که بازار با نوسان همراه است، میتوانید به اصلاح سبد خود بپردازید.   

۷ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۹ ، ۰۸:۱۸
خانم منافی
دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۴ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 30 تیرماه 1399

دیروز با لغو مجامع سالیانه بعضی از نمادهای پیشرو از گروه بانکی از قبیل وتجارت که این روزها به عنوان لیدر گروه بانکی در بین فعالان بازار شناخته میشود، این نماد از صف فروش به صف خرید رسید و جان تازه ای به روند معاملات شرکت های بزرگ بخشید! از سوی دیگر، خبر واگذاری صندوق ETF دوم در مرداد ماه نیز، مزید بر علت شد و نمادهای خودروسازی که در لیست این واگذاری هستند نیز، مجددا صف های خرید میلیاردی خود را تشکیل دادند! این دو اتفاق در کنار نقدینگی سرشاری که هنوز در حال ورود به بورس است، باعث شد تا مجددا شاخص کل که وارد اصلاح شده بود، مجددا به روند صعودی خود بازگردد. نکته ای که در این داستان پنهان شده این است که، بازار نشان داد که به مجمع عمومی نمادهای شاخص ساز، خوشبین نیست! و اکنون با لغو این مجامع، دوباره روی خوش به این نمادها نشان داده و با اعلام تاریخ جدید مجمع، مجددا با فشار فروش همراه خواهند شد! پس دوستانیکه در سبد خود سهمی مثل وتجارت دارند، این نکته را در نظر بگیرند و منتظر اعلام تاریخ بعدی مجمع باشند! نکته بعدی در خصوص قیمت دلار است که این روزها با شدت هرچه بیشتر در حال افزایش است! دوستان زیادی در خصوص روند آتی قیمت دلار سوال میکنند. در این خصوص باید بگویم که انتظار شخص بنده این است که این سرعت رشد قیمت دلار، از همین امروز متوقف شود! اینکه کاهش قیمت تا چه اندازه اتفاق بیوفتد، به گشایش های سیاسی بستگی دارد. اما در مرحله نخست، باید این افزایش قیمت متوقف شود که امیدوارم از امروز این اتفاق رخ دهد! از موارد بالا که بگذریم، بازار امروز نیز اگرچه نوسانی خواهد بود، اما تمایل به قیمت های مثبت، بیشتر خواهد بود. پس جایی برای نگرانی نیست و فقط مانند همیشه از دوستان تقاضا دارم که از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند. همچنین توصیه میکنم که حتما مطابق استراتژی که برای خود تعیین کرده اند، عمل کنند.    

۱۲ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۹ ، ۰۸:۱۴
خانم منافی
يكشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۰۰ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 29 تیرماه 1399

همانطور که انتظار میرفت و در متن افتتاحیه دیروز نیز گفته بودم، بازار دیروز با فشار فروش در نمادهای بانکی و پالایشگاهی و خودروسازی، کار خود را آغاز کرد و در ادامه شاهد افزایش تقاضا در نمادهای خوبی بودیم که هنوز پتانسیل برای رشد دارند. امروز آخرین روز معاملات در نمادهایی است که مجمع آنها در پایان تیرماه برگزار میشود. پس با این حساب، انتظار میرود که امروز در این نمادها نیز فشار فروش مشاهده کنیم. چراکه بسیاری از فعالان بازار، تمایلی به شرکت در مجمع سالیانه شرکت ها ندارند! دیروز نیز بسیاری از این نمادها، صف های فروش سنگین داشتند! از موارد بالا که بگذریم، با توجه به تحلیل آماری و روانشناسی بازار، چیزی که از روند معاملات این روزها میتوان نتیجه گیری کرد این است که، امروز اگرچه همچنان همان فشار فروش در نمادهای گروه بانکی و پالایشی و خودروسازی و صف های فروش میلیاردی در این نمادها وجود دارد، اما انتظار دارم صف فروش سنگین و میلیاردی این نمادها، حداقل یکبار جمع شود! اینکه دوباره صف فروش بشوند یا خیر را نمیتوان الان پیشگویی کرد! فقط همینقدر بدانید، کسانیکه قصد خروج از این نمادها را دارند، امروز به راحتی میتوانند با وجود صف فروش سنگین، در صورت تمایل، خارج شوند!! نکته بعدی، در خصوص سهام مورد نظر خودمان است که همه از بین سهام خوب و دارای پتانسیل انتخاب شده اند و همانطور که دیروز نیز مشاهده کردید، با وجود افت محسوس شاخص کل، همه سهام معرفی شده از سوی ما، در مثبت کامل معامله میشدند! امروز نیز تقریبا همین وضعیت در بازار حاکم است! پس نگران بازار امروز نباشید و از حال خوب سبد خود، لذت ببرید!

۱۳ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۹ ، ۰۸:۰۰
خانم منافی

در هفته جاری، روزهای پر نوسانی در انتظار سهامداران خواهد بود. نمادهای زیادی متوقف هستند و تعدادی نیز در هفته جاری متوقف خواهند شد. بسیاری از فعالان بازار، ممکن است به هر دلیلی، تمایلی به حضور در مجمع نداشته باشند و به همین دلیل، ممکن است اقدام به فروش سهام خود کنند! نکته ای که در این بین اهمیت دارد این است که، آیا این افراد با فروش سهام خود، منتظر میمانند تا وضعیت روند جدید بازار مشخص شود یا اینکه نقدینگی خود را در سایر نمادهایی که قبلا مجمع خود را برگزار کرده اند، سرمایه گذاری خواهند کرد! این موضوعی است که باید در این روزها به آن توجه کنید. پس این روزها، حجم و ارزش معاملات را باید با دقت بیشتری دنبال کنید تا ببینید که کدام یک از سناریوهای مطرح شده در بالا اتفاق خواهد افتاد! البته من شخصا اعتقاد دارم که در هفته جاری، نقدینگی که در نمادهای بزرگ و شاخص ساز وجود داشت و بنا بر بعضی تفکرهای غلط و اشتباه، به سمت نمادهایی که به قول اهالی بازار، مورد حمایت دولت هستند روانه شده بود، در هفته جاری، از این نمادها خارج میشود و وارد نمادهایی میشوند که از رشد بازار، عقب افتاده اند و اکنون با قیمتی کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند! همچنین نمادهایی که هنوز پتانسیل های زیادی برای رشد دارند و اگرچه در ماه های قبل نیز به رشد خود ادامه داده اند، اما همچنان جا برای رشد دارند! برای بازار امروز نیز انتظار دارم که بازار کار خود را با فشار فروش در نمادهای بزرگ در گروه بانکی و پالایشی و خودرویی آغاز کند و همزمان شاهد افزایش تقاضا برای نمادهای کوچکتر از جمله نمادهای گروه سیمانی و غذایی و ساختمانی و برخی تک سهم ها باشیم. در ادامه ممکن است که فشار فروش در نمادهای بزرگ، گریبان همه بازار را بگیرد! و شاهد فشار فروش در کلیت بازار بشویم! اما در صورتیکه سهام خوب در سبد خود دارید، نگران نباشید! 

۶ نظر موافقین ۶ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۹ ، ۰۷:۵۷
خانم منافی
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۲:۱۱ ب.ظ

چرا «غزر» امروز عرضه نشد؟

 

 امروز قرار بود عرضه اولیه سهام زرماکارون در نماد «غزر۱» انجام شود که به روز دیگری موکول شد.

 در این راستا اطلاعیه‌ای در سایت بورس تهران منتشر شد که باتوجه به استعلام جدید واصله و ضرورت بررسی آخرین وضعیت ترهین دارایی‌های شرکت زر ماکارون، عرضه اولیه شرکت مذکور در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ انجام نخواهد شد.

 پیرو این اطلاعیه محمود گودرزی، معاون  بورس تهران گفت: تاخیر مجدد عرضه اولیه زر ماکارون ارتباطی با موضوع قیمت‌گذاری «غزر» نداشته است و این لغو عرضه به بررسی آخرین وضعیت ترهین دارایی‌های این شرکت مرتبط است.  

 وی تصریح کرد: در خصوص آخرین وضعیت ترهین دارایی‌های شرکت، استعلاماتی دریافت شده است که باید در خصوص آن شفاف‌سازی‌های مورد نیاز انجام شود./ منبع: سنا

 

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۱۴:۱۱
خانم منافی
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۲۱ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 25 تیرماه 1399

شاخص کل هم وزن با منفی دیروز، مجددا به کف کانال 480000 واحدی رسید. جاییکه اکنون میتوان از آن به عنوان یک حمایت یاد کرد! نکته قابل توجه برای بازار امروز این است که با توجه به فرا رسیدن فصل مجامع شرکت ها، تعداد زیادی از نمادها برای برگزاری مجمع متوقف شده اند و تعدادی دیگر نیز طی امروز و هفته آینده متوقف خواهند شد. در این بین، برخی نمادهای بزرگ و شاخص ساز نیز دیده میشوند. بنابراین، انتظار میرود بازار حداقل امروز، روی خوش بهتری به نمادهای کوچک بازار نشان دهد! چراکه در غیبت برخی نمادهای بزرگ، نقدینگی بازار به سمت سهام کوچکتر روانه خواهد شد و از آنجاییکه برخی نمادها در منفی ابتدای بازار، به حمایت های مهم خود برخورد میکنند، میتوانند مورد توجه بازار قرار بگیرند. در اخبار سیاسی، دیروز دیدیم که طرح استیضاح رئیس جمهور نیز با رهنمودهای هوشمندانه و به موقع رهبری، به صورت کامل منتفی شد و در نهایت قرار شد جناح های سیاسی، به جای آب ریختن در آسیاب دشمن، کمک کنند تا مشکلات معیشتی مردم مرتفع شود! پس فعلا ریسک مسائل سیاسی داخلی، برای مدتی از سر بازار بورس، دور خواهد شد! از موارد بالا که بگذریم، برای بازار امروز، انتظار یک شروع متعادل دارم که رفته رفته با افزایش تقاضا در نمادهای کوچکتر، بازار به کار خود ادامه خواهد داد. دوستانیکه نقدینگی جدید دارند، میتوانند در نمادهایی که وضعیت بنیادی خوبی دارند، در ابتدای بازار خرید کنند. البته فراموش نکنید که هنوز بازار، در فاز اصلاح زمانی خود قرار دارد و روند صعودی جدیدی شکل نگرفته است. تکلیف روند کلی بازار، بعد از بازگشت شرکت ها از مجامع و البته بعد از ارسال گزارش های 3 ماهه شرکت ها، مشخص خواهد شد. پس نوساناتی که امروز و هفته بعد در بازار خواهید دید، طبیعی است و جایی برای نگرانی ندارد!

۱۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۰۸:۲۱
خانم منافی
سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۱ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 24 تیرماه 1399

بورس تهران همچنان بر روی مقاومت اصلی خود در تلاش است تا شاید بتواند از این مقاومت، با قدرت عبور کند! دیروز شاخص کل هم وزن، افت 3500 واحدی را تجربه کرد و شاهد روزی پر نوسان بودیم. این نوسانات در روزهایی که کل بازار بر روی مقاومت قرار دارد، طبیعی است. ورود پول همچنان به بازار ادامه دارد و این موضوع، هنوز ما را به عبور از مقاومت، دلگرم میکند! نکته ای که وجود دارد، دستکاری قیمت ها و دخالت در روند معاملات در برخی از نمادهای سوگلی دولت است! ابهامی که وجود دارد این است که، برای از هم نپاشیدن جو مثبت بازار، برخی نمادها را با صف های میلیاردی در چشم بازار میکنند و در برخی مواقع که جو بازار منفی میشود، برای اینکه این جو منفی ادامه پیدا نکند، آن نمادها را متوقف میکنند! و یا در صورتیکه دلیلی برای توقف نداشته باشند، معاملات آنها را به ساعت بعد از بازار منتقل میکنند! حال سوال اینجاست که، تا چه زمانی میتوانید این صف میلیاردی را حفظ کنید و آیا به این فکر کرده اید که در صورت منفی شدن این نمادهایی که برخی از آنها، تبدیل به حباب نیز شده اند، چه راهکاری برای نجات بازار دارید؟! آیا بهتر نیست که اجازه دهید تا بازار، راه خود را ادامه دهد؟ امیدوارم مسئولین امر، راهکاری غیر از حمایت از صندوق توسعه بازار برای این موضوع داشته باشند! البته که میدانم، فعلا جز این راهکار، راهکار دیگری در ذهن خود ندارید! و تخصیص 30 درصد از کارمزد بورس به صندوق توسعه بازار که دیروز در شورای عالی بورس به تصویب رسید نیز، در همین راستا بوده است!! از موارد بالا که بگذریم، بازار امروز نیز نوسانی خواهد بود. البته حال سهام مورد نظر ما خوب است و جایی برای نگرانی نیست! به صورت کلی، امروز و فردا روزهای مهمی برای تثبیت روند کلی بازار محسوب میشوند. البته از زمان روی کار آمدن مجلس جدید، مجددا فعالیت روزهای پنج شنبه و جمعه برخی نمایندگان و خبرسازی در روزهای تعطیل، از سر گرفته شده و امیدوارم در صورت تثبیت بازار در هفته جاری، حداقل آخر هفته آرامی داشته باشیم! نکته خاصی برای گفتن نیست و از دوستان تقاضا دارم که ضمن دوری از رفتارهای هیجانی، مطابق با استراتژی خود رفتار کنند. حمیدرضا هستم در خدمت دوستان 

۳۹ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۹ ، ۰۸:۱۱
خانم منافی
دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۲ ق.ظ

امان از سیستمهای معاملاتی بیمار!

 

 اختلال و کندی در سیستم‌های معاملاتی مدت‌هاست که به عضو جدانشدنی از معاملات بازار سهام تبدیل شده است، اما امروز شدت این اختلالات اعتراض بسیاری از سهامداران را در پی داشت، به طوری که بسیاری از تاخیر ۷ دقیقه‌ای در ثبت سفارش‌ها سخن گفته‌اند. 

 کارگزاری‌ها در قبال ارائه خدمات به سهامداران مبلغی به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کنند؛ هرچند مبلغ این کارمزد به تازگی اندکی کاهش یافته اما هجوم مردم برای دریافت کدبورسی و ثبت‌نام در کارگزاری‌ها برای ساخت پنل معاملاتی، این کاهش کارمزد را جبران می‌کند و عملا میزان درآمد آنان در چند ماه اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است.

 با این حال مدیران برخی کارگزاری‌ها نه‌تنها هیچ تلاشی برای به‌روزرسانی سیستم‌های معاملاتی خود و جلوگیری از به وجود آمدن اختلال در جریان معاملات نمی‌کنند، بلکه توپ را در زمین سازمان بورس می‌اندازند و مشکل را از هسته معاملاتی اعلام می‌کنند.  

کارگزاری‌ها در حالی اختلالات ایجاد شده را به کندی هسته معاملاتی بورس نسبت می‌دهند که سازمان بورس پیش از این پاسخ این شبهات را داده است.

 روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس پیش از این در واکنش به این شبهه گفته بود: «اگر هسته مرکزی بورس دچار اختلال شود تمام معاملات با مشکل برخورد می‌کند.» دهقان کندی هسته بورس را کتمان نکرده اما میزان آن را به قدری ندانسته بود که این‌گونه موجب نارضایتی سهامداران شود.

 

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۹ ، ۱۱:۲۲
خانم منافی
دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۲۴ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 23 تیرماه 1399

دیروز بازار بورس تهران بعد از 2 روز اصلاح، مجددا با افزایش تقاضا روبرو شد و شاخص کل هم وزن با رشد 14600 واحدی، مجددا وارد کانال 480000 واحدی شد. در صورتیکه شاخص هم وزن بتواند خود را بالای این کانال تثبیت کند، همچنان میتوان به ادامه رشد کوتاه مدت بازار امیدوار بود. دیروز در ساعت پایانی بازار، اعلامیه بازگشایی نماد بولک! (خودرو)، از سوی ناظر بازار منتشر شد که باعث افزایش عرضه ها در بازار شد! همه سهام ارزشمند و غیر ارزشمند خود را میفروختند تا بتوانند مقداری از این نماد را بخرند! رفتاری آماتور گونه که شاید فقط در بورس تهران بتوان آن را مشاهده کرد! توصیه من به دوستان این است که اگر سهم خوبی در سبد خود دارید، نیازی به تعویض آن نیست! بالاخره دیر یا زود، بازار مجبور است به سراغ سهم شما بیاید! چیزی که این روزها در بازار مشهود است، رفتارهای گله ای و احساسی و به دور از تحلیل و استراتژی است! رفتاری که اگر فعالان بازار خودشان آن را اصلاح نکنند، جناب بازار!، چنان درسی به آنها خواهد داد تا برای همیشه، آن را به خاطر بسپارند! از موارد بالا که بگذریم، در فصل مجامع قرار داریم و از سوی دیگر، گزارش های 3 ماهه شرکت ها در حال تهیه و ارسال بر روی کدال است. چشم فعالان بازار به این گزارش ها است که میتواند تکلیف ادامه روند بازار را مشخص کند. نکته جدیدی برای گفتن نیست و فقط مانند همیشه از دوستان تقاضا دارم تا ضمن پایبندی بر استراتژی خود، از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند. 

۲۲ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۹ ، ۰۸:۲۴
خانم منافی
يكشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۴۴ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 22 تیرماه 1399

دیروز شاخص هم وزن در دومین روز اصلاح خود با افت 7400 واحدی روبرو شد و به محدوده 471000 واحدی رسید. دیروز گفتم تا زمانیکه این شاخص در بالای محدوده 434000 واحد قرار دارد، مشکلی در روند کوتاه مدت بازار بوجود نخواهد آمد. دیروز اکثر صف های فروش بازار جمع شد و بازار به تعادل نسبی رسید. اگرچه هنوز فشار فروش در بازار به پایان نرسیده، اما نوع معاملات دیروز نشان داد که هنوز ورود نقدینگی به بازار ادامه دارد و تا پایان مسیر بازار، فاصله داریم! چیزی که برای بازار امروز انتظار دارم، یک بازار نوسانی است. نمادهایی که دیروز صف فروش آنها جمع نشد، با منفی ابتدایی بازار امروز، به منطقه حمایتی خود برخورد میکنند و صف آنها نیز جمع خواهد شد. از سوی دیگر، برخی نمادهایی که دیروز صف فروش آنها جمع شد، تلاش میکنند تا به صف خرید برسند. اما از آنجاییکه هنوز فشار فروش در بازار به اتمام نرسیده، ممکن است چندین بار در این حرکت، ناکام بمانند! از اینرو، بازار دچار نوسان خواهد شد. دیروز خدمت دوستان گفتم که این روزها، فرصت مناسبی برای اصلاح سبد است. همچنین در خصوص داشتن استراتژی تاکید کرده بودم. اصلاح سبد، باید متناسب با استراتژی شما باشد. پس به دور از هیجان، امروز را به اصلاح سبد خود بپردازید. 

۱۵ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۹ ، ۰۷:۴۴
خانم منافی