بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com

۹ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

سه شنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۴۲ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 29 آذر 1401

حجم معاملات در بورس تهران این روزها افزایش پیدا کرده اما خروج پول نیز همچنان ادامه دارد. در بازارهای موازی، بازار خودرو با سیرکی که در بورس کالا شاهد هستیم، داغ شده و بخشی از خروج پول، به سمت بازار خودرو روانه شده است. به نظر میرسد که تا چند ماه آینده، سناریویی که در بورس تهران در سال 1399 عملیاتی شد و مقدار زیادی سرمایه از بین رفت، اینبار قرار است در بازار خودرو و به کمک عرضه خودرو در بورس کالا اتفاق بیوفتد! به اینصورت که با عرضه قطره چکانی خودرو در بورس کالا در قبال تقاضای زیاد، بازار خودرو را داغ میکنند و احتمالا بعد از فروش خودروها با چند برابر قیمت، مثلا کره جنوبی، بدهی 7 میلیارد دلاری خود به ایران را به صورت غیر نقدی و با تحویل خودرو تسویه میکند! و خودتان میتوانید ادامه ماجرا را حدس بزنید!

البته سناریوی بیان شده در بالا، فقط یک احتمال است! اما نمیتوان از این احتمال، به سادگی عبور کرد! وگرنه عرضه خودرو به این صورت در بورس کالا و داغ شدن این بازار در چنین شرایط حساس اقتصادی و سیاسی، کاری احمقانه خواهد بود! 

از موارد بالا که بگذریم، بورس تهران امروز احتمالا یک حرکت منفی به مثبت را بتواند تجربه کند. بنابراین، انتظار میرود که بازار امروز در ساعت اولیه، با فشار فروش همراه باشد. اما رفته رفته، تقاضا در بازار افزایش پیدا خواهد کرد. دوستانیکه به اصول نوسانگیری آشنایی دارند، میتوانند از فرصت های نوسانی امروز، استفاده کنند. 

۱۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۰۱ ، ۰۸:۴۲
حمیدرضا
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۵۱ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 22 آذر 1401

همانطور که در روزهای قبل نیز خدمت دوستان گفته بودم، احتمالا یک موج صعودی جدید در بازار ایجاد خواهد شد. موج صعودی که در نتیجه تورم افسار گسیخته، خواه نا خواه به بورس نیز سرایت خواهد کرد. چیزی که این روزها در دل جامعه میتوان مشاهده کرد، پول داغ است که به هر دری میزند تا آن را تبدیل به کالایی بادوام کند. از مسکن و دلار و سکه گرفته تا خودرو و در نهایت زمانیکه این بازارها به محدوده اشباع خرید میرسند، چاره ای ندارند جز اینکه یک بازار جدید پیدا کنند و بازار بورس تهران، آخرین منزل این پول داغ خواهد بود. البته تقدم و تاخر حرکت پول داغ در بازارها، رابطه مستقیم با ساختار فرهنگی و سواد مالی جوامع دارد و چیزی که در بالا بیان شد، فرمولی است که در ایران اجرا میشود!

از موارد بالا که بگذریم، انتظار این است که در این حرکت صعودی جدید، شاخص کل بتواند تا محدوده 1.6 میلیون واحد حرکت کند. اینکه سرعت این رالی چقدر تند یا کند باشد، به اخباری بستگی دارد که روزانه در بازار منتشر میشود. در چنین شرایطی تنها توصیه ای که میتوان انجام داد این است که از رفتارهای هیجانی پرهیز کنید. چراکه روند کلی بازار همچنان نزولی است و رکود بازار هنوز به پایان نرسیده است. 

در بخش نظرات وبلاگ در خدمت دوستان خواهم بود.   

۱۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۰۱ ، ۰۸:۵۱
حمیدرضا
يكشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۵۳ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 20 آذر 1401

وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور هر روز بدتر میشود و از سوی دیگر، جیب دولت نیز هر روز خالی تر میشود و احتمال دست درازی به جیب سهامداران و شرکت های بورسی نیز، ریسک بازار را دو چندان کرده است. این موضوع باعث شده تا سرمایه ها شهامت ورود به بازار سرمایه را نداشته باشند و فعالان قدیم بازار نیز، نقدینگی جدیدی به بازار وارد نکنند. قبلا در خصوص ریسک های کوتاه مدت و بلند مدت بازار با هم صحبت کرده ایم. به اعتقاد من، اگرچه مواردی که در بالا بیان شد، کافی است تا هر بازاری را به نابودی برساند! اما انتظار ندارم که این وضعیت در بلند مدت نیز ادامه داشته باشد. چون با این سرعتی که اقتصاد و سیاست هر 2 با هم در حال خراب شدن هستند، بسیار بعید است که بتواند مسیر زیادی را طی کند! و به زودی باید تکلیف خود را مشخص کند. این روشن شدن تکلیف نیز چیزی نیست که با اصلاحات، قابل انجام باشد و باید همه چیز، زیر و رو شود! پس تا روز موعود!، بازار همین مسیر کم رمق و نوسانی و البته خنثی خود را طی خواهد کرد و یکروز مثبت و یکروز منفی به مسیر خود ادامه خواهد داد. هرچند که مطابق نمودارها، یک حرکت صعودی کوتاه مدت تا حوالی شاخص 1.6 میلیون واحد نیز دیده میشود. اما تا زمانیکه وضعیت سیاسی کشور به صورت بنیادی تغییر نکند، بازار بورس تهران راه به جایی نخواهد برد!  

۱۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۰۱ ، ۰۸:۵۳
حمیدرضا
چهارشنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۴۶ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 16 آذر 1401

بورس تهران همچنان با تکیه بر نمادهای کوچک، این روزها به کار خود ادامه میدهد و دیروز نیز در حالیکه شاخص کل، کار خود را با رنگ قرمز به پایان رسانید، اما شاخص هم وزن، توانست روز مثبتی را به ثبت برساند. بورس تهران با مشکلات و ریسک های زیادی مواجه است که مهمترین آن، ریسک سیاسی داخلی و خارجی است. برخی از دوستان سوال میکنند که این ریسک سیاسی داخلی، چه خطری برای سرمایه گذاری خواهد داشت؟ در پاسخ به این دوستان باید بگویم که در صورت وخیم شدن اوضاع داخلی، حداقل اتفاقی که ممکن است رخ دهد، تعطیلی بازار بورس خواهد بود! البته که این تعطیلی، میتواند موقت باشد و با تغییر اوضاع، شاهد یک بازگشایی شکوهمند نیز باشیم! اما به هر حال، نمیتوان سایر گزینه ها را نادیده گرفت! بر همین اساس، بارها بیان کرده ام که این ریسک، برای افرادی که دید بلند مدت دارند، نمیتواند مشکلی بوجود بیاورد. اما کسانیکه دید کوتاه مدت دارند، حتما این موضوع را در نظر داشته باشند. موضوع بعدی، بحث بودجه سال 1402 است که اگرچه بررسی آن به سال آینده موکول شده، اما همه ما میدانیم که اوضاع اقتصاد کشور، در بدترین حالت ممکن است! و تجربه گذشته فعالان بازار در چنین مواقعی که دولت ها با تنگنای اقتصادی روبرو هستند، تجربه تلخی است! و در نهایت هم این بورسی ها بوده اند که تاوان ندانم کاری مدیران اقتصادی کشور را از جیب خود پرداخت کرده اند. مشکل اصلی این است که نه تنها در بدترین وضعیت ممکن اقتصادی هستیم، بلکه قرار است این مشکل بزرگ، به دست مدیرانی حل شود که تا اینجای کار نشان داده اند، گویا اشتباهی مدیر شده اند! 

از موارد بالا که بگذریم، موضوع جدیدی برای گفتن نیست. در بخش نظرات وبلاگ، منتظر نقطه نظرات شما دوستان هستم.    

۹ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۰۱ ، ۰۸:۴۶
حمیدرضا
شنبه, ۱۲ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۴۹ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 12 آذر 1401

بورس تهران هفته گذشته اگرچه از حجم اندک معاملات رنج می برد، اما هفته نسبتا آرامی را سپری کرد و شاخص کل توانست برای دومین هفته متوالی، خود را در کانال 1.4 میلیون واحدی حفظ کند. ریسک بررسی بودجه نیز فعلا منتفی است چراکه به سال آینده موکول شده است. بنابراین این روزها بزرگترین ریسک بازار، ریسک سیاسی است. هم از بعد داخلی و هم خارجی. اما با همه این تفاسیر، این ریسک به اعتقاد من، فقط برای افرادی که دید کوتاه مدت یا حتی میان مدت دارند باید اهمیت داشته باشد! و بلند مدتی ها، نگرانی کمتری دارند. مخصوصا اینکه بازار مسکن نیز به محدوده های اشباع خرید رسیده است و اکنون برای کسانیکه دید بلند مدت دارند، بازار سرمایه از جذابیت بیشتری برخوردار است. چراکه سرمایه گذاری در بازار مسکن نیز، یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب میشود و بازار سرمایه در مقایسه با بازار مسکن، اکنون از جذابیت قیمتی بیشتری برخوردار است. ضمن اینکه شرایط آشفته سیاسی این روزها، بر روی پروژه های بزرگ مسکن نیز اثر گذاشته و به دلیل آینده مبهم سیاسی کشور، شرکت های تعاونی مسکن، به سختی میتوانند این روزها برای پروژه های پیش فروش خود، مشتری پیدا کنند! قاعدتا سرمایه هایی که در آن پروژه ها جذب نمیشود، به یک دارایی دیگر تبدیل خواهد شد و به صورت ریال، نگهداری نخواهد شد. در چنین شرایطی، اگر بورس تهران بتواند در باغ سبز خود را نشان دهد، شاید بتواند بخشی از این سرمایه های سرگردان را جدب کند. 

با توجه به مطالب ارائه شده در بالا، به جز ریسک سیاسی، فعلا تهدید دیگری برای بازار وجود ندارد. 

در بخش نظرات وبلاگ در خدمت دوستان خواهم بود.      

۱۶ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۰۱ ، ۰۸:۴۹
حمیدرضا
سه شنبه, ۸ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۵۰ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 8 آذر 1401

بورس تهران با وجود شرایط تورمی شدید در 2 سال گذشته، به دلیل ریسک های سیاسی داخلی و خارجی، هنوز نتوانسته قیمت سهام را با تورم موجود متوازن کند و به همین دلیل، قیمت ها فاصله خیلی زیادی با ارزش ذاتی خود پیدا کرده اند. این تورم به قدری فزاینده بوده که p/e فوروارد بعضی از شرکت ها، به حوالی عدد 2 رسیده است. یعنی اگر آن سهم را بخرید و فقط 2 سال، سود مجمع آن را دریافت کنید، همه هزینه خود را ریکاور کرده اید! البته کسانیکه دید کوتاه مدت دارند، باید هم احتیاط کنند. چون وضعیت سیاسی، به قدری آشفته هست که احتیاط را واجب کند! چون در صورت آشفته تر شدن اوضاع، حتی احتمال تعطیلی بازار بورس نیز وجود دارد. اما ریسک و ریوارد، در مقابل هم قرار دارند و کسانیکه ریسک بیشتری را می پذیرند، قطعا، انتظار بازدهی بیشتری را نیز میتوانند داشته باشند. همین داستان تورم، 2 سال قبل در کشور ترکیه نیز اتفاق افتاد و امروز فقط یک نگاه به شاخص کل بورس ترکیه بیاندازید و ببینید که چطوری بعضی از سهام این کشور مثل #پگاسوس (خطوط هوایی پگاسوس)، حتی با رشد 1000 برابری (100.000 درصد!) روبرو شده است! البته که این فقط یک مثال و یک استثناء است و قرار نیست همه سهام به این مقدار رشد کنند. اما صحبت اصلی بر سر توازن و تعادل بین بازارها است که فعلا این تعادل در بازار بورس تهران، برقرار نیست. تنها چیزی که باید بدانید این است که اگر بازار بورس برقرار بماند، این تعادل حتما و قطعا، برقرار خواهد شد. 

در بخش نظرات وبلاگ، منتظر دیدگاه شما دوستان هستم. 

 

۱۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۰۱ ، ۰۸:۵۰
حمیدرضا
يكشنبه, ۶ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۴۵ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 6 آذر 1401

بورس تهران دیروز در حالیکه متعادل رو به مثبت معامله میشد، همزمان با سخنان رهبری در جمع بسیجیان، با فشار فروش همراه شد. چیزی که از این سخنان میتوان فهمید، حرکت ایران به سمت انزوای بیشتر و آینده اقتصادی تاریک تر است! بدون شک در دنیای امروز، هیچ کشوری نمیتواند در انزوا، به موفقیت های اقتصادی برسد. به همین دلیل، بورس تهران نیز در واکنش به این سخنان، نتوانست رنگ سبز ساعت اولیه خود را حفظ کند و قرمز شد.

بازار امروز نیز مطمئنا شروعی پر عرضه را تجربه خواهد کرد. اینکه در ادامه چه اتفاقی رخ دهد، بستگی به اخباری دارد که در حین روز منتشر خواهد شد. البته قرار است مجددا از بورس حمایت شود! اما این حمایت ها بدون اتفاقات بنیادی، نتیجه ای نخواهد داشت و فقط این رکود را فرسایشی تر خواهد کرد.

نکته جدیدی برای گفتن نیست و در طول بازار و در بخش نظرات وبلاگ، منتظر نقطه نظرات شما دوستان هستم.  

۱۸ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۰۱ ، ۰۸:۴۵
حمیدرضا
شنبه, ۵ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۲۴ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 5 آذر 1401

بورس تهران هفته گذشته تمایل خود را به سفته بازی در نمادهای کوچک بازار نشان داد و در همین راستا، اگرچه شاخص کل در هفته گذشته با اندکی افت همراه بود، اما در مقابل، شاخص هم وزن توانست کار خود را با رشد حدود 1.5 درصدی به پایان برساند. هفته جاری، گزارش های ماهانه شرکت ها منتشر خواهد شد که میتواند در روند بازار، اثرگذار باشد. چیزی که از بازار هفته جاری انتظار میرود این است که معاملات، تحت تاثیر گروه خودروسازی و واگذاری بلوک خساپا و خودرو باشد. هفته گذشته وزیر اقتصاد از قریب الوقوع بودن این واگذاری خبر داد. هرچند که گوش بازار از این حرف ها پر است و این حرف تازه ای نیست. اما به نظر میرسد که اینبار جناب وزیر، حرف را از دهان خود بیان کرده باشد!

با توجه به مطالب بیان شده در بالا و تمایل فعالان بازار به نمادهای کوچکتر، به اعتقاد من دوستانیکه نقدینگی دارند میتوانند با شناسایی نمادهای کوچک بازار که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار هستند و از رشد اخیر بازار نیز عقب مانده اند، اقدام به اصلاح سبد خود کنند. 

در طول بازار و در بخش نظرات وبلاگ، منتظر نقطه نظرات شما دوستان هستم. 

۱۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۰۱ ، ۰۸:۲۴
حمیدرضا
چهارشنبه, ۲ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۱۸ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 2 آذر 1401

بورس تهران همچنان مردد است. اما این روزها تمایلاتی برای خرید سهام در بازار دیده میشود. دیروز در حالیکه بازار با فشار فروش در ساعت اولیه همراه بود، اما در ادامه با افزایش تقاضا در گروه خودروسازی، شرایط کمی بهتر شد. در اوایل هفته گفته بودم که انتظار میرود فعالان بازار به سمت نمادهای کوچکتر حرکت کنند و این اتفاق روز گذشته رخ داد و در حالیکه شاخص کل با حدود 1000 واحد منفی کار خود را به پایان رسانید، در مقابل این شاخص هم وزن بود که با رشد حدود 1000 واحدی روبرو شد. برای امروز، انتظار میرود که بازار، نوسانات بیشتری را تجربه کند. روند کلی بازار، خنثی است و نقدینگی جدید، به سختی وارد بازار میشود که با توجه به ریسک های سیاسی موجود، کاملا طبیعی است. اما با این حال، سهام در حال دست به دست شدن است تا اگر خبر موثری منتشر شود، موج جدید صعودی بازار آغاز شود. در این بین، برخی از نمادها از رشد اخیر بازار عقب مانده اند و احتمالا سفته بازان در این روزها، به سراغ آنها خواهند رفت. 

در بخش نظرات وبلاگ منتظر نقطه نظرات شما دوستان هستم. 

۹ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۰۱ ، ۰۸:۱۸
حمیدرضا