بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com

۱۰ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

شاخص کل بورس تهران همچنان خود را در لبه حمایت روانی محدوده 1.5 میلیون واحد حفظ کرده است. اکنون که برای مدت زیادی، این محدوده به عنوان یک محدوده حمایتی عمل کرده، حفظ آن از اهمیت زیادی برخوردار است. چراکه شکسته شدن کانال 1.5 میلیون واحد، فاز روانی منفی بزرگی را به بازار منتقل خواهد کرد و بازار با فشار فروش بیشتری همراه خواهد شد! در نقطه مقابل، حرکت بازار به سمت بالا و عبور از این کانال، سیگنال مثبت خوبی به بازار خواهد داد و ورود نقدینگی افزایش خواهد یافت. پس باید در این مدت، نبرد در کانال 1.5 میلیون واحد را دنبال کنیم و ببینیم که در نهایت، کدام سمت برنده این نبرد خواهد شد.

در خصوص بازار امروز، با توجه به تعطیلی فردا، انتظار میرود که بازار به صورت کم رمق و با حجم معاملات حتی کمتر از 3000 میلیارد تومان پیگیری شود. نوسانات بازار نیز در چنین شرایطی، نمیتواند شدید باشد. بنابراین، فارغ از رنگ سبز یا قرمزی که در بازار وجود خواهد داشت، بازار کسل کننده ای در انتظار فعالان بازار خواهد بود.     

۶ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۰۱ ، ۰۸:۴۰
حمیدرضا
چهارشنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۰۹:۱۷ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 15 تیرماه 1401

بعد از گذشت حدود 23 ماه از سقوط و رکود در بورس تهران، شاخص کل در کف محدوده 1.5 میلیون واحد ایستاده و شاخص هم وزن نیز در حوالی 420.000 واحد خود را حفظ کرده است. شرایط بازار امروز تغییر چندانی با روزهای گذشته ندارد. جز اینکه دیشب با جهش شاخص دلار در بازارهای جهانی به بالاترین سطح خود از سال 2003، قیمت نفت نیز به محدوده 100 دلار سقوط کرد. این موضوع ممکن است امروز در گروه پالایشگاهی، فشار فروش ایجاد کند. هرچند که به اعتقاد من، با توجه به نوع محاسبه شرکت پالایش و پخش با شرکت های پالایشگاهی در خصوص قیمت نفت، این موضوع، تاثیر خاصی در سودآوری شرکت های پالایشگاهی ندارد. اما از نظر روانی، ممکن است در این گروه، فشار فروش ایجاد کند.

نوع نمودارها در بازارهای جهانی و گاردی که دیروز گرفتند، خبر از پایان قریب الوقوع جنگ روسیه را میدهد! در همین راستا، قیمت اونس طلا نیز با افت حدود 40 دلاری، این موضوع را تایید میکند. باید ببینیم که در روزهای آتی، چه خبری از این جنگ پر حاشیه منتشر خواهد شد.

در خصوص بازار امروز نیز انتظار دارم وضعیت به صورت متعادل و البته متمایل به رنگ قرمز ادامه پیدا کند. در این بین، برخی تک سهم ها میتوانند در بازار خودنمایی کنند.  

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۰۱ ، ۰۹:۱۷
حمیدرضا
سه شنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۰۸:۳۲ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 14 تیرماه 1401

شاخص کل بورس تهران همچنان کانال 1.5 میلیون واحدی خود را حفظ کرده است. اما ارزش معاملات، هر روز کمتر میشود و نگرانی ها برای ورود به یک دوره رکود جدید را تشدید میکند. در معاملات دیروز، ارزش معاملات حدود 2000 میلیارد تومان به ثبت رسید که کمترین مقدار در سال جاری بود. البته که توقف نمادها برای برگزاری مجامع و همچنین تعطیلی تهران در روز دوشنبه، قطعا در این افت محسوس ارزش معاملات موثر بود. بنابراین باید ارزش معاملات امروز را زیر ذره بین ببریم و ببینیم که آیا میتواند مجددا خود را به سطوح بالاتر ببرد یا خیر؟

بارها و بارها تکرار کرده ام که بورس تهران، فقط در انتظار یک خبر خوب یا حتی بد از برجام است تا تکلیف خود را مشخص کند! متاسفانه کسانیکه مدعی بودند که دولت قبل، همه چیز را به برجام گره زده و از این بابت، دولت روحانی را هر روز ملامت میکردند، امروز که سکان هدایت کشور را به دست گرفته اند، اوضاع را پیچیده تر کرده اند و اگر دولت قبل، فقط بخشی از اقتصاد را به برجام گره زده بود، دولت جدید، حتی نان شب مردم را نیز در گرو برجام قرار داده و البته تفاوت در این است که دیگر کسی در این خصوص، انتقاد نمیکند!

در خصوص بازار امروز نیز باید بگویم که اوضاع با روز گذشته، تغییر چندانی نکرده و اگر از اخبار برجامی فاکتور بگیریم، تنها خبری که میتواند برای کوتاه مدت جان تازه ای به بورس تهران بدهد، همان بحث قدیمی واگذاری بلوک خودروسازان است که متاسفانه این مورد نیز در کنار همه اقدامات دولتی ها، به کندی پیش میرود. البته شایعاتی در بازار مطرح شده که در هفته جاری، ارزش گذاری این بلوک ها به پایان خواهد رسید. اگر قیمت بلوک ها با قیمت تابلو تفاوت معنی داری داشته باشد، میتوان انتظار داشت که شاهد تحرکات مثبتی در کوتاه مدت باشیم. 

 

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۰۱ ، ۰۸:۳۲
حمیدرضا
يكشنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۰۸:۵۰ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 12 تیرماه 1401

دیروز شاخص های بورس تهران همان راه همیشگی خود را طی کردند! حدود 2 ماه است که در روزهای ابتدایی هفته، شاخص ها با ریزش مواجه میشوند و در اواخر هفته، مقداری از افت خود را پس میگیرند. بر این اساس، امروز نیز بازار کار خود را با فشار فروش آغاز خواهد کرد. البته شاخص کل به کف محدوده 1.5 میلیون واحد رسیده که در این محدوده، یک حمایت روانی قرار دارد. بنابراین انتظار میرود که در ادامه بازار، از شدت فشار فروش کاسته شود. در این بین اگر بخواهید محدوده حمایت واقعی شاخص کل را بدانید، این حمایت در محدوده 1.42 میلیون واحد است که بعید است این حمایت در شرایط صلح شکسته شود! پس جای زیادی برای نگرانی نیست.

ارزش معاملات خرد همچنان نزولی است و دیروز نیز حدود 3300 میلیارد تومان به ثبت رسید که حدود 5 درصد از روز چهارشنبه کمتر بود. ضمن اینکه دیروز حدود 500 میلیارد تومان نیز خروج نقدینگی داشتیم که همه اینها نشانه های خوبی نیست. اما با همه این وجود، اگر صلح برقرار باشد!، محدوده حمایتی ذکر شده در بالا، شکسته نخواهد شد! 

 

۶ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۰۱ ، ۰۸:۵۰
حمیدرضا

بورس تهران همچنان گارد احتیاطی خود را حفظ کرده و درست در پشت محدوده های مقاومتی خود، فقط منتظر یک تلنگر برای ادامه روند صعودی یا شروع مجدد سقوط است! اینکه بازار بخواهد یک ریزش جدید را آغاز کند، فقط در گرو امنیت ملی است! یعنی اگر به هر دلیل، امنیت داخلی یا خارجی کشور به خطر بیوفتد، بورس تهران چاره ای جز ریزش نخواهد داشت! پس اگر به هر دلیلی در تحلیل های سیاسی خود، این احتمال را میدهید که امنیت ایران به خطر خواهد افتاد، باید در خریدهای خود، بیشتر دقت کنید. در غیر اینصورت، بورس تهران هیچ چاره ای جز ادامه روند صعودی نخواهد داشت! یعنی از بعد اقتصادی، بورس تهران مستعد یک صعود قدرتمند است! اما از بعد سیاسی، (چه داخلی و چه خارجی)، وضعیت به گونه ای است که ترس شدیدی در بین فعالان بازار بوجود آمده که مانع از ورود نقدینگی جدید میشود و آنها ترجیح میدهند نقدینگی جدید خود را وارد بازار ارز و سکه کنند تا ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند. همین موضوع باعث شده تا در شرایط فعلی قرار بگیریم. به اعتقاد من، فقط احیای برجام است که میتواند سایه ترس از آشفتگی در امنیت ملی را دور کند. بنابراین، باید اخبار این مهم را زیر نظر داشته باشید.  

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۰۱ ، ۰۸:۲۸
حمیدرضا
چهارشنبه, ۸ تیر ۱۴۰۱، ۰۸:۱۶ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 8 تیرماه 1401

شاخص کل بورس تهران سنگر خود را در پشت مقاومت مهم 1.6 میلیون واحد حفظ کرده و در انتظار تعیین وضعیت است! هر زمانیکه به محدوده 1.5 میلیون واحد نزدیک میشود، با افزایش تقاضا و با برخورد به مقاومت بیان شده، با افزایش عرضه همراه میشود. قبلا در خصوص نگرانی های فعالان بازار صحبت کرده ایم. اینکه وضعیت اقتصادی امروز و تورم افسار گسیخته، اگرچه اجاره ریزش بیشتر به بازار نمیدهد، اما ادامه روند فعلی نیز ممکن است کار را به فروپاشی اقتصادی برساند و آنجاست که دیگر، کار از دست همه خارج میشود! و این بیمار اقتصاد، نه با جراحی اقتصادی بلکه با جراحی سیاسی درمان خواهد شد!! تازه، شاید درمان شود! چون در این صورت، ممکن است به جای جراح متخصص، کار به قصاب متخصص سپرده شود!! به همین دلیل، فعالان بازار این روزها در نهایت احتیاط به کار خود ادامه میدهند و تمرکز آنها، به اخبار احیای برجام است. البته که این روزها مجددا اخبار امیدوار کننده ای در این خصوص به گوش میرسد. اما بازار اینبار نیاز به یک اقدام عملی و واقعی دارد و این اخبار فقط میتواند در بازار، نوسان ایجاد کند.

از موارد بالا که بگذریم، حرف جدیدی برای گفتن نیست. انتظار میرود بازار امروز نیز شرایطی مشابه با روز گذشته را تجربه کند و ضمن نوسان، تمایل خود به رنگ سبز را حفظ کند. ضمن اینکه ترافیک مجامع سالانه نیز در راه است و روزانه تعدادی از نمادها برای برگزاری مجمع سالانه خود متوقف میشوند که این موضوع، باعث افت نسبی ارزش معاملات نیز شده است. 

۸ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ تیر ۰۱ ، ۰۸:۱۶
حمیدرضا

همانطور که انتظار میرفت، دیروز بازاری نوسانی را شاهد بودیم که رفته رفته از قیمت های منفی، خود را به محدوده های مثبت رساند. این روزها، همه منتظر اخبار برجامی هستند. دور جدید مذاکرات قرار است به زودی در کشور قطر برگزار شود و اخباری که از گوشه و کنار به گوش میرسد، نشان از عزم طرفین برای رسیدن به توافق است! البته به دلیل طولانی شدن مذاکرات، فعلا بازار این موضوع را زیاد جدی تلقی نمیکند! اما بازارهای موازی و مخصوصا بازار طلا و سکه، انتظار دارند که در این دور از مذاکرات، نتیجه حاصل شود و به همین دلیل در این بازار، شاهد فشار فروش هستیم. شاید عمده ترین دلیل برای خوشبینی به این دور از مذاکرات، اظهار نظر کشورهای اروپایی در خصوص لزوم بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی در سریع ترین زمان ممکن باشد! به هر حال، آشفتگی بازار انرژی در دنیا که از تبعات جنگ روسیه و اوکراین است، برخی محاسبات کشورهای غربی را برهم زده و آنها تلاش میکنند تا با راهکارهای موجود، هرچه سریع تر این اشتباه محاسباتی را جبران کنند!

از موارد بالا که بگذریم، موضوع جدیدی برای بحث نیست و بازار همین شرایط احتیاطی و نوسانی خود را ادامه خواهد داد تا زمانیکه یک خبر موثق و رسمی از احیای برجام منتشر شود. در این مسیر، برخی اخبار در خصوص واگذاری بلوک خودروسازان نیز میتواند بر نوسانات بازار، بیافزاید.  

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۰۱ ، ۰۸:۴۱
حمیدرضا

بورس تهران در دوراهی شروع رالی جدید یا ادامه رکود به سر میبرد. تا زمانیکه شاخص کل از محدوده 1.6 میلیون واحدی عبور نکند، هیچ اتفاق جدیدی برای بازار رخ نخواهد داد و بازار همچنان نوسانی و محتاط، عمل خواهد کرد. خبرهای جدید برجامی و شروع دور جدید مذاکرات، باعث شده تا شایعاتی در بازار مبنی بر حصول توافق احیای برجام شکل بگیرد. البته این شایعه فقط در بازار بورس نیست و عقب نشینی قیمت دلار و سکه نیز نشان میدهد که این خبر در بازارهای موازی نیز، وجود دارد. گفته میشود اینبار هم ایران و هم آمریکا قرار است تا با کوتاه آمدن از برخی مواضع خود، به یک توافق کوتاه مدت برسند! بحران انرژی در غرب که علت آن جنگ روسیه است، مهمترین دلیل اصرار غرب به این توافق است. از سوی دیگر، ایران نیز با تشدید مشکلات اقتصادی، به نظر میرسد که چاره ای جز توافق نداشته باشد! اگر بخواهیم روراست و واقع گرا باشیم، ادامه روند فعلی، به فروپاشی اقتصادی ختم خواهد شد و بدتر اینکه، بیشتر مسیر این فروپاشی را نیز طی کرده ایم! و فرصت زیادی باقی نمانده است!

از موارد بالا که بگذریم، انتظار دارم بازار امروز کار خود را با فشار فروش آغاز کند. اما با توجه به اینکه منفی قیمت ها در امروز، آنها را به حمایت های مهم نزدیک میکند، میتوان انتظار داشت که همین امروز بازار به تعادل برسد. بر این اساس، دوستانیکه قدرت ریسک پذیری بیشتری دارند و با اصول نوسانگیری آشنا هستند، از منفی های ابتدای بازار به منظور نوسانگیری استفاده خواهند کرد و همین موضوع، بازاری نوسانی را برای امروز رقم خواهد زد.     

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۶ تیر ۰۱ ، ۰۸:۲۲
حمیدرضا

بورس تهران در هفته گذشته، حدود 2 درصد افت کرد و شاخص کل، یکبار دیگر به مقاومت محدوده 1.6 میلیون واحد واکنش منفی نشان داد. حجم و ارزش معاملات نیز کاهش پیدا کرده و اگر حمایت بعضی صندوق ها و نهادها نبود، ارزش معاملات از این سطح نیز پایین تر میبود. به هر حال هنوز فعالان بازار، ترس ریزش 2 سال قبل را فراموش نکرده اند. البته که فقط بحث ترس از زیان نیست! چیزی که بیشتر از همه دردناک بوده و هست، بی توجهی مسئولان کشور به فریاد فعالان بازار بود که در آتش ندانم کاری همان مسئولین کشور میسوختند. این موضوع، باعث بی اعتمادی عمیقی شده که فراموشی آن، نیاز به اقدامات عملی موثر دارد. در همین راستا، قرار بود که دامنه نوسان با ورود به تابستان، به 7 درصد برسد که متاسفانه این مهم، هنوز رخ نداده است.

از موارد بالا که بگذریم، بورس تهران همچنان نیاز به یک محرک جدید خبری دارد و 2 موضوع خبری مهم، همچنان در برابر فعالان بازار قرار دارد. نزدیکترین خبر، موضوع واگذاری بلوک خودروسازان است که البته این موضوع میتواند مانند تیغ 2 لبه عمل کند. چراکه اگر قیمت بلوک ها، فاصله معنی داری با قیمت تابلو همان سهام نداشته باشد، باعث جو منفی در بازار خواهد شد. البته مطابق شنیده های غیر رسمی، قیمت بلوک ها، بسیار بالاتر از قیمت تابلو خواهد بود! 

موضوع جدیدی برای گفتن نیست. فصل مجامع نیز فرا رسیده و سرعت توقف نمادها برای برگزاری مجمع، بیشتر خواهد شد. این موضوع نیز میتواند به کاهش ارزش معاملات کمک کند. بنابراین در زمان محاسبه ارزش معاملات، به تعداد نمادهای متوقف شده نیز توجه کنید.       

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۰۱ ، ۰۸:۳۶
حمیدرضا

شاخص های بورس تهران در پشت مقاومت های مهم خود قرار گرفته اند و تا زمانیکه شاخص کل از مقاومت محدوده 1.6 میلیون واحد و شاخص هم وزن از مقاومت محدوده 430.000 واحد عبور نکنند، نقدینگی جدید برای ورود، احتیاط خواهد کرد. میانگین حجم معاملات خردادماه نسبت به ماه اردیبهشت نیز کاهشی بود که طوری که در روزهای آخر خرداد، ارزش معاملات تقریبا نصف شد و همین ارقام، گویای همه چیز است! به اعتقاد من، تنها چیزی که از ورود نقدینگی به بورس تهران علیرغم ارزندگی قیمت ها جلوگیری میکند، ترس فعالان بازار از وضعیت ناهنجار اجتماعی و سیاسی است که ممکن است به آشوب های اجتماعی ختم شود! به بیان ساده، اگر مسئولان اقتصادی و سیاسی کشور، با همین فرمان به کار خود ادامه دهند و گره های اقتصادی و سیاست خارجه باز نشود، ممکن است تا قبل از پایان سال و در زمستان، اعتراضات اجتماعی، وارد فاز جدیدی شود و همه چیز را تحت تاثیر خود قرار دهد! 

از موارد بالا که بگذریم، مطابق وعده رئیس سازمان بورس، قرار است از امروز، دامنه نوسان به 7 درصد افزایش پیدا کند. اگر این اتفاق رخ دهد، به اعتقاد من، بازار از آن استقبال خواهد کرد! و طولی نخواهد کشید که مجددا حجم معاملات، افزایش پیدا کند. حجم این روزهای معاملات، به زیر 4000 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده که اصلا رقم خوبی نیست. باید ببینیم که قانون جدید دامنه نوسان میتواند باعث افزایش این مهم شود یا خیر؟   

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۰۱ ، ۰۸:۴۸
حمیدرضا