بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com

۱۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۲، ۰۷:۵۶ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 30 فروردین 1402

همچنان ارزش معاملات در محدوده مطلوبی قرار دارد. اما به اعتقاد من، بازار از امروز ممکن است یک اصلاح کوتاه مدت را آغاز کند. انتظاری که از بازار امروز دارم این است که فشار فروش در نمادهای بزرگ مشهود باشد. باید ببینیم که آیا این فشار فروش به نمادهای کوچکتر نیز سرایت خواهد کرد یا خیر؟ البته مطمئنا به دلیل جو روانی که حاصل خواهد شد، این فشار فروش در همه صنایع مشاهده خواهد شد. فقط باید ببینیم که سهامداران عمده و فعالان بازار در ادامه، چه واکنشی نشان خواهند داد. با این حال، امیدوارم بازار نهایتا بعد از 2 روز به تعادل برسد! فعلا نکته جدیدی برای گفتن نیست. هرچند که مطلب بیان شده به خودی خود، از اهمیت زیادی برخوردار است و شما دوستان باید بر اساس استراتژی خود، تاثیر این فشار فروش را در سبد خود مدیریت کنید.  

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۰۲ ، ۰۷:۵۶
حمیدرضا
سه شنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۲، ۰۸:۲۸ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 29 فروردین 1402

ارزش معاملات خرد، همچنان در محدوده قابل اتکا قرار دارد و دیروز حدود 18000 میلیارد تومان به ثبت رسید. تا زمانیکه ارزش معاملات بالای محدوده 15000 میلیارد تومان باشد، میتوان به ادامه رشد بازار امیدوار بود. پس این مهم را هر روز زیر نظر داشته باشید. در روزهای گذشته در حال بررسی وضعیت اقتصاد کلان کشور بودیم و متاسفانه وضعیت کلی اقتصاد، اصلا جالب نیست! نتیجه این تحقیقات را اگر بخواهم در یک خط توضیح دهم به این صورت است: اگر اتفاق خاص و غیر منتظره ای رخ ندهد و وضعیت سیاسی در همین آرامش باقی بماند و لوکوموتیر ران! اقتصاد ایران، با همین فرمان به پیش برود، قیمت دلار به راحتی میتواند تا 50 درصد رشد کند! پس در محاسبات خود، این مهم را نیز در نظر داشته باشید. فقط امیدواریم که یک ریزعلی دیگر پیدا شود و بتواند جلوی این لوکوموتیر! را بگیرد!   

۸ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۰۲ ، ۰۸:۲۸
حمیدرضا
دوشنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۲، ۰۸:۳۵ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 28 فروردین 1402

بورس تهران بعد از عبور از سقف تاریخی، در مرحله تثبیت قرار دارد. در این مرحله، حجم معاملات افزایش پیدا میکند و بازار با نوسان روبرو خواهد شد. به هر حال، فروشندگان فکر میکنند که این پایان راه است و اقدام به فروش میکنند و خریداران نیز بر این باور هستند که این تازه، شروع یک رالی جدید است. چیزی که این روزها در بورس تهران مشاهده میشود، خروج نقدینگی از سهامی است که به سقف های تاریخی خود نزدیک شده اند و این نقدینگی خارج شده، وارد سهام و گروه هایی میشود که هنوز از سقف های تاریخی، فاصله زیادی دارند. متاسفانه این افراد که تعداد کمی نیستند و شاید اکثریت بازار را شامل شود، فارغ از ارزندگی سهام، فقط فاصله از سقف تاریخی را ملاک کار خود قرار میدهند و چیزی که آزار دهنده است، این است که همیشه در کوتاه مدت، حق با اکثریت است حتی اگر اشتباه باشد!     

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۰۲ ، ۰۸:۳۵
حمیدرضا
شنبه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۲، ۰۸:۰۵ ق.ظ

روند بازار بورس تهران شنبه مورخ 26 فروردین 1402

روزهای حساسی در انتظار فعالان بازار بورس تهران است. به صورت کلی، هفته جاری بسیار پر اهمیت است. زمانی است که بازار باید عبور از مقاومت سقف تاریخی را تثبیت کند و قطعا روزهای پر نوسانی در پیش خواهد بود. اما همانطور که در هفته های قبل نیز گفتم و وعده عبور شاخص کل از سقف تاریخی را داده بودم، امروز نیز اعتقاد دارم که این تثبیت، اتفاق خواهد افتاد و سقف های جدیدی در انتظار فعالان بازار است. پس نگران نباشید و فقط در نظر داشته باشید که در چنین شرایطی، بهتر است که بخشی از سبد شما، برای نوسانگیری آزاد باشد تا از این نوسانات روزانه نیز بتوانید استفاده کنید.

۸ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۰۲ ، ۰۸:۰۵
حمیدرضا
سه شنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۲، ۰۷:۵۲ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 22 فروردین 1402

دیروز بورس تهران بسیار پر نوسان ظاهر شد. البته طبیعی است و قبلا در این خصوص با هم صحبت و تبادل نظر کرده ایم. در این بین چیزی که اهمیت دارد، حجم و ارزش معاملات است که در معاملات روز گذشته، رکورد 27 ماه گذشته شکسته شد و نزدیک به 20.000 میلیارد تومان، ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد. بر همین اساس، امروز رفتار بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همانطور که معاملات روز گذشته را مشاهده کردید، بازار در نیمه دوم بسیار با فشار فروش روبرو شد و امروز مشخص خواهد شد که این ارزش بالای معاملات در روز گذشته، پایان رالی صعودی است یا اینکه بازی، تازه شروع شده است! به اعتقاد شخصی خودم، هنوز ابتدای رالی صعودی هستیم و ترس دیروز در بین سهامداران، بی مورد بود! به هر حال، تعداد زیادی از فعالان بازار، حداقل از بابت نقدینگی تازه ای که به بازار وارد کرده اند، در سود خوبی هستند و بازار نیز به اندازه کافی بی اعتماد هست که این افراد، شناسایی سود کنند. اما امروز مشخص خواهد شد که تصمیم این افراد درست بوده یا خیر؟

برای بازار امروز انتظار دارم که بازار کار خود را با فشار فروش آغاز کند. اما خیلی زود نقدینگی جدید به بازار وارد خواهد شد و بازار احتمالا همین امروز بتواند مجددا رنگ سبز را به خود ببیند. هرچند که 3 روز تعطیلی در راه داریم و بازار ممکن است که کمی احتیاط کند. اما جایی برای نگرانی نیست.   

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۰۲ ، ۰۷:۵۲
حمیدرضا
يكشنبه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۲، ۰۸:۲۰ ق.ظ

روند بازار بورس تهران یکشنبه مورخ 20 فروردین 1402

کمدی شرم آور قیمت گذاری خودرو، همچنان ادامه دارد و این روزها به نقطه اوج خود رسیده است. متاسفانه دولتی که در عصر بازارهای آزاد در ایران حاکم است و هنوز به قیمت گذاری دستوری اعتقاد دارد!، حتی عاجز از اعلام همان قیمت دستوری است! و در همین حال و در شرایط عجز، مدعی مدیریت جهانی نیز هستند! 

از مورد بالا که بگذریم، انتظار دارم بازار امروز کار خود را متعادل آغاز کند اما به سرعت شاهد افزایش عرضه ها در بازار خواهیم بود. به صورت کلی، امروز برای بورس تهران بسیار مهم است. چراکه این عرضه ها در میانه بازار باید از سوی خریداران، پاسخ داده شود. شخصا انتظار دارم که در میانه بازار و با افزایش تقاضا در بازار، مجددا بازار به تعادل برسد و به مسیر سبز خود ادامه دهد. اگر این سناریو صحیح باشد، پس منفی های ساعت اولیه بازار، فرصت خرید برای جا ماندگان از بازار تلقی میشود.

موضوع جدیدی برای گفتن نیست. جز اینکه مانند همیشه از دوستان تقاضا کنم که از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند و اگر نقدینگی آزاد برای خرید دارید، نیازی نیست آن را در رقیقه ابتدایی بازار خرج کنید و اجازه دهید تا فشار فروش در بازار حاکم شود و در قیمت های منفی خرید خود را انجام دهید. 

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۰۲ ، ۰۸:۲۰
حمیدرضا
چهارشنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۲، ۰۷:۴۹ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 16 فروردین 1402

شاخص کل بورس تهران از سقف تاریخی خود عبور کرده و در تلاش برای تثبیت در این محدوده است. در این خصوص در روزهای قبل، توضیحاتی داده شده و توصیه میکنم مجددا آن توصیه ها را مرور کنید. بر همین اساس، انتظار دارم بازار امروز شروعی پر عرضه داشته باشد. اما جایی برای نگرانی نیست. این طبیعی است که بازارها بعد از شروع یک رالی صعودی، در محدوده ای مقاومتی، مدتی توقف کنند تا بعد از تجدید قوا، حرکت بعدی خود را آغاز کنند. مهم این است که روند صعودی خود را حفظ شود. در مورد بازار بورس تهران نیز این قاعده، مستثنی نیست. پس تا زمانیکه وضعیت بنیادی که باعث شروع این رالی صعودی شده تغییر نکند و یا اینکه قیمت ها به محدوده های اشباع از لحاظ ارزندگی نرسند، نگرانی برای بازار وجود نخواهد داشت و تنها کاری که شما دوستان باید انجام دهید، اجتناب از رفتارهای هیجانی است. چراکه در روندهای صعودی، اصلاح قیمت ها زیاد پایدار نیست و هر لحظه مجددا بازار میتواند با افزایش تقاضا روبرو شود.   

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۰۲ ، ۰۷:۴۹
حمیدرضا
سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۲، ۰۸:۲۵ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 15 فروردین 1402

بورس تهران دیروز بعد از فراز و نشیب فراوانی که از خود نشان داد، در نهایت توانست روز خود را با رنگ سبز در اکثر نمادها به پایان برساند. توجه به یک نکته در این بین خالی از لطف نیست. اینکه توازن بازار در بین سهام شاخص ساز و شرکت های کوچک به هم خورده و با وجود اینکه شاخص کل به سقف تاریخی خود رسیده، هنوز تعداد زیادی از نمادهای کوچک، فاصله زیادی با سقف های تاریخی خود دارند و این در حالی است که برخی از نمادهای شاخص ساز، چنین مشکلی را ندارند. بنابراین، این طبیعی است که برای چند روز، بازار به سمت نمادهای کوچک تمایل پیدا کند. 

نکته بعدی، نوسانات بازار است که با توجه به نزدیک بودن به سقف تاریخی، امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است. در این بین تنها چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که فرمول شاخص کل، چند ایراد اساسی دارد و نباید آن را زیاد جدی بگیرید! مثلا در این 30 ماه گذشته، تعداد زیادی نماد به بازار اضافه شده و این عدد شاخص کل، این شرکت های جدید را نیز در دل خود دارد. ضمن اینکه بحث ارزش دلاری بازار نیز مطرح است. یعنی باید تورم را نیز در محاسبات خود لحاظ کنید. مخصوصا در این 3 سال گذشته که وحشتناک ترین دوران تورمی ایران را شاهد بودیم. پس در حال حاضر، اصلا به عدد شاخص کل توجهی نکنید. چراکه بعد از چند روز نوسان، این سقف تاریخی شکسته خواهد شد. 

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۰۲ ، ۰۸:۲۵
حمیدرضا
دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۴۰۲، ۰۸:۲۰ ق.ظ

روند بازار بورس تهران دوشنبه مورخ 14 فروردین 1402

بورس تهران در آستانه سقف تاریخی خود قرار دارد و در چنین شرایطی که بازار به دنبال بهانه برای افزایش عرضه است، و هر خبر بدی میتواند تاثیر بزرگی بر روی فشار فروش داشته باشد، به ناگهان دیشب خبر محاسبه قیمت های پایه بر اساس دلار 28500 تومانی منتشر میشود که امیدوارم چیزی جز دروغ 13 نباشد! چون در شرایطی که قیمت ارز در بازار آزاد، در محدوده بالای 50.000 تومان است، انجام چنین کاری، مفهومی جز حماقت ندارد! هرچند که وقتی به قامت دولت نگاه میکنیم، انتظاری جز انجام چنین کارهای احمقانه ای نیز نمیتوانیم داشته باشیم! 

از موارد بالا که بگذریم، اگر خبر فوق صحت داشته باشد، امروز فشار فروش در نمادهای پالایشگاهی و پتروشیمی و فولادی بوجود خواهد آمد و شاخص کل، اصلاح بزرگی انجام خواهد داد. اما از سوی دیگر، اگر جو هیجانی بازار فروکش کند، نمادهای گروه خودروسازی، میتوانند مجددا مورد توجه بازار قرار بگیرند. با این حساب، فعلا باید منتظر باشیم تا ببینیم که آیا این خبر، صحت دارد یا نه؟ و از شما دوستان تقاضا دارم که از رفتارهای هیجانی پرهیز کنید.   

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۰۲ ، ۰۸:۲۰
حمیدرضا
چهارشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۲، ۰۸:۳۵ ق.ظ

روند بازار بورس تهران چهارشنبه مورخ 9 فروردین 1402

شاخص کل بورس تهران در آستانه برخورد به سقف تاریخی خود قرار دارد و از سوی دیگر، بازار در 4 روز آینده، تعطیل خواهد بود. این موضوع احتمالا باعث خواهد شد تا بازار امروز، با نوسان بیشتر از روزهای قبل همراه باشد. بنابراین اگر شاهد چنین نوساناتی در بازار شدید، نگران نباشید و امری طبیعی است. موضوع جدیدی برای گفتن نیست. جز اینکه از دوستان تقاضا کنم که از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند. 

در طول بازار و در بخش نظرات وبلاگ، در خدمت دوستان خواهم بود 

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۰۲ ، ۰۸:۳۵
حمیدرضا