بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com
سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۵۴ ق.ظ

روند بازار بورس تهران سه شنبه مورخ 18 آذر 1399

همانطور که انتظار میرفت، دیروز در حالیکه بازار در ساعت اول پر تقاضا بود، اما در ادامه با فشار عرضه ها روبرو بودیم و در نهایت شاخص کل، افت 10000 واحدی را ثبت کرد. این موضوعی نبود که غیر قابل پیش بینی باشد و در متن افتتاحیه دیروز نیز دقیقا همین سناریو را برای بازار، ترسیم کرده بودم! چیزی که در بازار دیروز قابل تامل بود، حجم معاملات بود که بیشترین مقدار در 4 ماه گذشت بود. اما این حجم معاملات، با مقداری خروج نقدینگی نیز همراه بود. همانطور که در روز قبل نیز گفته بودم، مشکلی برای ادامه مسیر بازار در میان مدت نیست! اما در کوتاه مدت، بازار ممکن است چند روزی برای تثبیت قیمت ها در همین حوالی، درگیر باشد! بر این اساس، برای بازار امروز انتظار دارم که بازار کار خود را با فشار عرضه آغاز کند. اما در ادامه میتوان انتظار داشت که مجددا بازار با افزایش تقاضا روبرو شود و بازاری نوسانی را برای امروز رقم بزند. امروز رهبری بازار را نمادهای خودروسازی و بانکی بر عهده خواهند داشت. با توجه به وضعیت نمودار در نمادهای خودرو و خساپا و اینکه منفی اول وقت آنها از نظر چارتیست ها، پولبک به مقاومت شکسته شده محسوب میشود، میتوان انتظار داشت که این نمادها بتوانند نجات دهنده بازار امروز باشند! و با حرکت منفی به مثبت در این 2 نماد، بقیه بازار نیز واکنشی مشابه از خود نشان دهند! پس با این حساب، امروز نیز برای نوسانگیری، مطلوب ارزیابی میشود و دوستانیکه با ریسک های نوسانگیری آشنا هستند و اصول این کار را به خوبی میدانند، میتوانند از منفی ابتدای بازار در این نمادها، استفاده کنند!  

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۱۸
خانم منافی

نظرات (۵)

سلام صبح بخیر

سالم و تندرست باشید

سلام

صبح زیبای پاییزیتون بخیر

اگر سهمی را برای نوسان گیری امروز مد نظر داشتید ممنون میشم معرفی کنید

پاسخ:
در متن افتتاحیه مگه معرفی نکردم؟!

سلام

وپسا و وایرا رو دادم اول وقت، قوتو زدیم بر بدن،،،

پاسخ:
مبارک باشه :)
۱۸ آذر ۹۹ ، ۲۲:۴۱ یکی از مخاطبان

سلام
بر اساس دلار ۲۵ تومانی بورس حداقل در حدود ۱۲۰٪ نسبت به قیمت واقعی خودش حباب دارد. اگر دلار باز هم کاهش پیدا کند این حباب بیشتر هم می‌شود.
چرا؟
ارزش دلاری بورس تا سال ۹۸ حداکثر ۱۳۰ میلیارد دلار بوده.
امروز یعنی ۱۸ آذر ارزش کل بورس و فرابورس در حدود 7,275,338 میلیارد تومان است که با در نظر گرفتن قیمت دلار ۲۵٬۵۰۰ تومانی ارزش دلاری بورس در حال حاضر و در شاخص ۱٬۵۰۰ در حدود ۲۸۵ میلیارد تومان می‌شود یعنی با وجود تمام ریزشها هنوز در حدود ۱۲۰٪ نسبت به ارزش قبلی خودش بیشتر است!
رشد اقتصادی ایران در سال ۹۹ منفی ۴.۵ درصد بوده و ارزش جایگزینی شرکتها هم بر اسال دلار تغییری نکرده یعنی تنها چیزی که باعث این رشد (بخوانید حباب) شده هی مدد کنان فعالان بازار در کنار دولت بود که باعث ورود سیل نقدینگی مردم بی اطلاع شد. مردمی که نگران آب شدن سرمایه ریالی خودشان در موجهای داغ تورم ایران بوده و هستند.
اگر به نمودار ارزش دلاری بورس مراجعه کنید آخرین باری که ارزش دلاری بورس از مقدار واقعی خودش فاصله گرفته سال ۹۲ بوده که به مقدار ۱۷۵ میلیارد دلار رسیده است و بعد از آن ریزش و رکود تاریخی بورس به مدت چند سال اتفاق افتاده.

p/e میانگین بازار هم به نوبه خودش همین داستان را روایت می‌کند در حال حاضر با وجود تمام ریزشها بر اساس محاسبه من میانگین وزنی p/e ttm بازار (وزندهی بر اساس ارزش معاملات)‌ با کنار گذاشتن چند سهمی که که p/e بالای ۱۰۰۰ دارند در حدود ۴۵ است هر چند مقاله وبسایت مشرق عدد ۲۰ را عنوان می‌کند.  mshrgh.ir/1150571 درحالیکه متوسط ۹ سال گذشته آن ۸ بوده است.
در اوج شاخص ۲ میلیونی مشابه این جمله نه تنها از شما بلکه از بسیاری دیگر از فعالان بازار به مخاطبان گفته میشد:
«نگرانی خاصی در بازار دیده نمیشود و این نوسانات، کاملا طبیعی است و برای ادامه روند صعودی بازار، لازم و ضروری است! به لطف نقدینگی موجود در بازار، هنوز جایی برای نگرانی وجود ندارد»

چرا در اینباره صحبت نمی‌کنید؟ حتی یک اشاره مختصر؟ امیدوارم منفعت خود را در بی خبری تازه واردان ندانید.

پاسخ:
اول اینکه ما در شاخص 2.2 میلیون واحدی هرگز نگفتیم همه چیز آروم هست و ما چقدر خوشحالیم و اتفاقا همیشه میگفتیم که مقاومت مهمی در این محدوده وجود داره و باید ببینیم که آیا آیا بازار توان عبور از این مقاومت رو داره یا نه
ضمن اینکه اون مواردی که میگفتیم همه چیز آروم هست مشکلی نیست برای زمانی بود که شاخص کل هنوز به 200.000 واحد هم نرسیده بود. و اتفاقا از همون موقع
یعنی از قبل از سال 99 میگفتیم که بازار تا شهریور 99 مشکلی نداره! دیدیم که تا 19 مرداد مشکلی نداشت
نکته بعدی در مورد اعداد و ارقام آماری شماست که قطعا از یکی از عساتید اقتصاد دان دانشگاهی یا میزرا بنویسان معترض کپی شده! بحثی در مورد اعداد و ارقام ندارم چون حوصله اش رو ندارم نگاه کنم اما! بصورت سرپایی شما نگاه کن ببین از ابتدای امسال چندتا شرکت به بازار اضافه شدند؟!  به عنوان مثال مارکت کپ شستا امروز بیش از 230 هزار میلیارد تومان هست یعنی بیش از 9.24 میلیارد دلار! یا آریا ساسول مارکت کپ 83 هزار میلیارد تومانی داره معادل 3.37 میلیارد دلار!  از اول امسال 22 تا عرضه اولیه داشتیم بقیه رو شما حساب کن تا متوجه بشی داستان چیه!
ضمنا  در مورد P/ E بازار ،  این نسبت معمولا بین ۴ تا ۷ در نوسان بود‌ که گاهی در دوران‌های اوج بازار به ۱۰ می‌رسید، در مرداد سال‌جاری به محدوده ۳۵ رسید و الان پس از اصلاح قیمت‌ها، به محدوده ۱۶ رسیده است.  ضمن اینکه  P/E forward برای صنایع کومودیتی محور الان در محدوده ۱۲ است. (برگرفته از دنیای اقتصاد که منبع موثق تری در مسایل اقتصادی از روزنامه شرق هست!)
۱۹ آذر ۹۹ ، ۰۰:۴۶ علیرضا یگانه

سلام 

از تحلیل های فوق العادتون بسیار سپاسگزارم

 بشرط عدم مذاکره ، دلار رو در همین محدوده ۱۸ تا ۲۲ متصور هستید؟

 

 

 

 

 

پاسخ:
با شرط بازگشت به برجام!