بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

بورس تهران

بدون هیچ نگرانی در بورس تهران خرید و فروش کنید

این وبلاگ با هدف آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود در خصوص بازار بورس و سهام را همه روزه در بخش نظرات ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.

لطفا پیشنهادات خود را به آدرس پست الکترونیکی زیر ارسال نمایید:
tehranbourse@yahoo.com
سه شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷ ب.ظ

بیمه شدن روند صعودی بازار سهام

 

 

💢 بعد از نزدیک به دو ماه صعود بی‌وقفه قیمت‌ها، شاهد یک اصلاح جدی در شاخص بودیم. منطق بازار می‌گوید که چنین اصلاحی باید دو، سه هفته‌ای به طول بینجامد، مگر اینکه قدرت ورود نقدینگی حقیقی‌های تازه‌وارد بر منطق بازار غلبه کند و برگشت سریع‌تر اتفاق بیفتد. البته دست به دست شدن سهام در یک روند صعودی، لازمه بازار است و باعث می‌شود تداوم روند رشد برای مدتی بیمه شود.

💢 اگر در نظر بگیریم که از ابتدای سال شاخص بورس صددرصد رشد کرده است و افرادی که از اسفندماه وارد بازار شده‌اند سود غیرقابل وصفی داشته‌اند؛ بدیهی است که در چنین زمانی فشار فروش را شاهد باشیم. در این شرایط گروهی از سهامداران که با خریدهای پرحجم خود طی مدت اخیر و کسب سود مطلوب در پرتفو همراه هستند، وقتی که می‌بینند پس از مدت کوتاهی این قدر سود کرده‌اند، طبیعی است که هر لحظه «دست به ماشه» باشند و با کوچکترین تزلزلی بخواهند سود خود را نقد کنند.

💢 وقتی که بازار یک دست بچرخد و افرادی که در سود بودند سهام خود را بفروشند و افراد جدیدی به بازی وارد شوند، قیمت‌های تمام شده بالا می‌آیند و دیگر آن حس روانی در سود بودن و تمایل به حفظ سود فروکش می‌کند. از آن گذشته، پول‌های جدیدی که مدت‌ها در صف خرید بودند و شکار قابلی در تیررس آنها نبود، الان می‌توانند سهم بخرند و شاد هستند. البته این دست به دست شدن ممکن است با تلاطماتی نیز همراه باشد، چند روزی بازار رشد کند و دوباره عقب‌نشینی کند تا زمانی که همه به قیمت‌های جدید عادت کنند.

💢 بعد از کاهش تلاطمات بازار، قاعدتا شاهد ورود موج جدیدی از نقدینگی به بازار خواهیم بود. افرادی که سود خود را نقد کرده‌اند و احساس می‌کنند از قافله عقب مانده‌اند دوباره بخشی از سرمایه خود را به خرید سهام اختصاص می‌دهند. دیگرانی هم که به واسطه این روزهای ملتهب خرید خود را به تعویق انداخته بودند با مشاهده ثبات نسبی بازار دوباره سودای ورود به بازار می‌کنند. 

💢 این سناریو در تمام روندهای صعودی مشاهده می‌شود و تا زمانی که امید به رشد در بازار وجود داشته باشد، چرخه فوق چندین‌بار تکرار می‌شود تا به آن «روز موعود» برسیم که دیگر پس از آن رشدی نیست ولی هنوز به نظر می‌رسد که تا آن روز فاصله داریم.

💢 نکته مهمی که در شرایط جدید بازار مشاهده شد، کور بودن صف‌های خرید و صف‌های فروش بود. نمادی که تا دیروز چند ده یا چند صد میلیون هواخواه داشت، به سادگی منفور شد و برای آن صف فروش نشستند. فقط هم به این دلیل که عرضه سهام زیاد شده و امیدها به رشد قیمت سریع کمرنگ شده است. به نظر می‌رسد ما باید چند ماهی با هیجانات این تازه‌واردها کنار بیاییم، نه از صف خریدشان شاد شویم و نه از صف فروششان غمگین. این افراد فقط به امید سود بردن سریع وارد بازار شده‌اند و بعضی از آنها حتی تفاوت نماد شستا با اوراق شستا را نمی‌دانند.

💢 کسی که اوراق مشارکت صدهزارتومانی را ۱۰درصد بالاتر می‌خرد به هوای اینکه دارد سهام شستا را می‌خرد، طبیعی است که با یک غوره سردی‌اش کند و بعد از مشاهده چند هزار میلیارد تومان معامله در یک نماد، بهراسد و در صف فروش بنشیند. صف خرید و صف فروش کور است، این جمله را باور کنیم.

✍️ محمد یوسف امین داور